Wuba Warmick Tafelklok

• Ronald Guitjens

Goede middag, ik heb vanuit een erfenis een mooie tafelklok van Wuba Warmink verkregen. Mooi warm geluid, prima slag, ieder kwartier en super melodie op het uur. Alleen tien minuten te vroeg :S

Heeft er iemand een tip hoe ik dit kan verhelpen?

Vast bedankt.

mvg Ronald

• rudi2

Ronald

in de grote wijzer zit een viekantje dat kan gedraaid worden

zodat de wijzer weer goed staat

wel opletten dat vierkantje kan behoorlijk vast ztten

het beste is een beetje kruipolie opspuiten

dan proberen het vierkanje te verzetten

uiteraard de wijzer van het uurwerk afhalen

rudi

• ad anceaux

Hallo Ronald,

heb je vraag over die Wuba tafelklok gelezen. ben zelf geen echte klokkenmaker, maar heb veel gerepareerd. het volgende kun je daaraan doen: uurwerk uit de kast halen. aan de voorkant zit meestal links boven een ovaal wieltje met een inkeping, dus geen tandwiel met echte tanden. dat wieltje licht de zogen.zaag op, die het aantal slagen verzorgt. dit ovale wieltje moet je voorzichig iets om de as draaien, dus aan de zijkant van het uurwerk het tandwiel vasthouden en dan het wieltje iets draaien. je vertelt : slaat te vroeg, dus wieltje iets linksom draaien.let op: het wieltje kan vast zittenop de as, dus niets breken. De andere manier is veel makkelijker, tenminste als jouw grote wijzer een bus heeft die over de as heen gaat. moertje losdraaien en grote wijzer er voorzichtig een beetje wringend afhalen. een kleine priem zoeken en die in het asgaatje steken. dan de wijzer iets naar links draaien terwijl je de priem stilhoudt. de wijzer zelf verdraait dus iets t.o.v. de wijzerbus. deze bus kan vastzitten hoor ! een druppie olie ertussen mag, een poosje in laten trekken en als er beweging in zit, dan een papiertje erbij en de olie wegzuigen. dat is mijn advies. heb je een klein model van ca.42 cm.hoog of een groter model klok van ca.30 cm hoog ?

laat je me eens weten of het gelukt is ?

hartelijke groeten,

ad anceaux/ dordrecht.

• ducable

Ronald wat Rudi zegt klopt idd.Moertje voor de minuutwijzer losdraaien.Min wijzer eraf halen.BV een priem door het vierkant van de wijzer steken.Dan met beleid dmv een tangetje(kopkniptang)zo dicht mogelijk bij het draaipunt van de bus de wijzer op het vierkant te verdraaien.Kruipolie heeft geen zin omdat de bus geklonken zit.Het verhaal van Ad lijkt een beetje om dat van iemand die de klok heeft horen luiden maar:D:D:D.Het hartje heeft nl niets te maken met het te vroeg of te laat slaan.Ga anders even naar een klokkenmaker bij je in de buurt langs.Het risico dat de wijzer afbreekt is nl groot als je het niet op de goede manier doet.Groet en succes Peter(uurwerkmaker).

• F.van Holten

Beste mensen

Ik heb een Warmink / Wuba tafelklok