Een oud uurwerk met nieuw leven.
Na heel wat maanden is het dan toch ( bijna ) gelukt. Het uurwerk loopt en slaat weer.
Na aanschaf van een verdeelapparaat + benodigde freesjes in staat geweest nieuwe rondsels te maken. Wel een inverstering maar dan heb je ook wat.
De dubbelslagverzetter ontbrak, nieuwe voet + knecht gemaakt. En nog een aantal andere reparaties + de nodige verbussingen.
Ik zoek een oplossing voor één probleem. De stand van de minutenwijzer wijkt nog te veel ( 5 minuten ) af en zie op dit moment geen kans dat fatsoenlijk op te lossen. De raderen en ronsdsels staan op teken.
Ik heb al geprobeerd de minuutpijp op het rad te verzetten ( gesoldeerd ), maar nog geen succes. Bus zit erg vast. Wie heeft een idee over een andere techniek?
Dan nog eentje over de kwartierslag. Volgens mijn documentatie slaat het uurwerk op hele en halve uren voluit, op de kwartieren één keer op de andere bel.
Op het wisselrad zitten 2 bruggen waardoor de slagverzetten de horizontale stijl wegduwt.
Als de minuutwijzer één keer rond is geweest, gaat het wisselrad een half keer. Daardoor krijg ik het slagwerk niet in bovenstaand ritme. Wat te doen?
Ik zie uit naar jullie adviezen.
Alvast bedankt.
Groet,
Warrie