advies gevraagd over Friese staartklok

• warrie

Hallo allen,

wat te doen met versleten rondsels / rondsels met scheve tanden?

Ik heb nu een heel oud uurwerk waarvan de tanden van alle rondsel zijn beschadigd.

Enerzijds slijtage, anderzijds staan alle tanden scheef.

Vervangen is natuurlijkste de optie, maar ook de duurste optie. En as met een nieuw rondsel kost al gauw tegen de € 30. Dat wordt dan al gauw zo'n € 150

Ik durf de tanden niet recht te zetten, bang dat ze afbreken. Hier geen ervaring mee.

Wie heeft een alternatief / idee.

Reacties worden erg op prijs gesteld.

Bij voorbaat dank.

Warrie

• martin

Hoi Warrie,

Rondsel tanden recht zetten is geen optie die breken vroeg of laat af! Vernieuwen lijkt mij de enigste optie, had de klant maar eerder moeten komen!!! De ingrijpingen zullen ook wel niet meer kloppen denk ik. Laat wat van je horen hoe of wat!

Groeten Martin.

• warrie

Een oud uurwerk met nieuw leven.

Na heel wat maanden is het dan toch ( bijna ) gelukt. Het uurwerk loopt en slaat weer.

Na aanschaf van een verdeelapparaat + benodigde freesjes in staat geweest nieuwe rondsels te maken. Wel een inverstering maar dan heb je ook wat.

De dubbelslagverzetter ontbrak, nieuwe voet + knecht gemaakt. En nog een aantal andere reparaties + de nodige verbussingen.

Ik zoek een oplossing voor één probleem. De stand van de minutenwijzer wijkt nog te veel ( 5 minuten ) af en zie op dit moment geen kans dat fatsoenlijk op te lossen. De raderen en ronsdsels staan op teken.

Ik heb al geprobeerd de minuutpijp op het rad te verzetten ( gesoldeerd ), maar nog geen succes. Bus zit erg vast. Wie heeft een idee over een andere techniek?

Dan nog eentje over de kwartierslag. Volgens mijn documentatie slaat het uurwerk op hele en halve uren voluit, op de kwartieren één keer op de andere bel.

Op het wisselrad zitten 2 bruggen waardoor de slagverzetten de horizontale stijl wegduwt.

Als de minuutwijzer één keer rond is geweest, gaat het wisselrad een half keer. Daardoor krijg ik het slagwerk niet in bovenstaand ritme. Wat te doen?

Ik zie uit naar jullie adviezen.

Alvast bedankt.

Groet,

Warrie

• Martin Meijer

Hoi Warrie,

Kwart voor en heel op de grote bel of gong, kwart over en half op de kleine bel!

Het haantje wat op de bokkepoot zit komt met een uitsteeksel (tijdens het oplichten) tegen de bokkepoot aan. Als dat uitsteekseltje eerder tegen de bokkepoot aankomt zal het slagwerk eerder uitgelicht worden vice versa.

Meestal is dat wel te verbuigen. Je mag mij altijd wel bellen 0593-526660.

groeten Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen.

• warrie

Martin,

ondanks je aanbod heb ik geen contact opgenomen maar heb veel tijd besteed aan het afstellen. Op zekere moment ken je het uurwerk als je broekzak…………!

Veer beetje strakker of juist slapper, bokkepoot iets verbuigen etc.. Van jouw adviezen heb ik gebruik gemaakt en nu functioneert het slagwerk zoals het moet.

Eén ding nog: er zit zoveel speling in de aangrijping van de tanden van het minuutrad en het wisselrad dat de minuutwijzer wel 2 minuten speling heeft.

Je kunt zien dat de tanden van het wisselrad met de hand gezaagd zijn. Dus met wisselende ruimten. Soms past een boortje van 1 mm in de ingrijping.

Het is ook een oud beestje, dus dat moet maar worden geaccepteerd.

Nog dank voor je advies.

Mvg,

Warrie

• Martin Meijer

Hoi Warrie,

Als tweede zag ik je reactie over die Friese klok, die tandspeling is acceptabel, het is niet anders!

groetjes Martin.