wie weet hoe je de maanstand afstel op een friese staartklok
zijn de cijfers die op de klok staan de datum(ik weet het niet).
wie kan mij helpen.
De maanschijf kun je rechtsom met de hand klik voor klik verzetten.Wil dit niet dan paar uur wachten tot het wel gaat(uurwerk is dan bezig met verzetten van de schijf).
Een maancyclus duurt 29 en een halve dag.Dat geven de cyfers aan op de rand van de schijf.
Even op de kalender kijken wanneer het bv volle maan is.
Stel dat het over 7 dagen volle maan is dan draai je de maanschijf rechtsom tot ie ongeveen 7 klikken voor vole maan staat.
Het kleine puntje boven in het maanvenster fungeert als wijzertje.
Hoop dat het zo duidelijk is.
Groet Ducable.
Hallo Wil,
De cijfers zijn de maandagen niet de zonne dagen! de maancyclus is 28,53 dagen. Het is nu precies het laatste kwartier, dus zeven maandagen na volle maan.
Als u de maanschijf op volle maan zet (zodat je dus de hele maanschijf ziet) en dan zeven maandagen verder zet dan staat de maanschijf goed!!
Als u de maanschijf niet kunt verdraaien dan is het uurwerk bezig de schijf te verdraaien dus even een paar uurtjes wachten.
Groeten Martin Meijer.
Hallo Elsze,
Om de maan en datum op dezelfde tijd te verzetten moet de wijzerplaat worden verwijderd. Eerst moeten de wijzers op 12 uur worden gezet. Daarna de wijzerplat eraf halen, de raderen verzetten die de maan en datum verzetten. Het verzetten duurt wel een paar uur!! Daarna het spul weer monteren, maar dat is logisch.
Is dit te ingewikkeld voor u zoekt u dan een goede uurwerkmaker!
Met vriendelijke groeten Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen.
Hallo Marten,
Het is nu vier dagen na nieuwe maan (als je de maan dus niet op de maanschijf ziet). Als je de kap van de klok afhaalt dan kun je aan de achterkant van de wijzerplaat de maanschijf verzetten. Mocht dat niet lukken dan is de klok waarschijlijk bezig de maanschijf te verzetten, dan moet er even een paar uur gewacht worden! De schijf draait rechtsom.
Groeten Martin Meijer uurwerkmaker.
Hallo! De klok van mijn oma heeft een tijd stil gestaan. Ik heb hem opgewonden met de sleutel en nu loopt hij weer. De maanstand staat echter niet goed en ik weet niet hoe ik die bij deze klok moet instellen. Verder weet ik ook niet welke maanstand nu correct is (18 november).
E zitten twee ‘gaten’ in de wijzerplaat bedoeld voor het opwinden van de klok. Met sleutel in het rechtergat kon ik de klok weer tikkend krijgen, maar waarvoor het gat aan de linkerkant bedoeld is weten we niet? Kan iemand mij helpen?
Dank alvast, Sandra
hallo,
ik bezit een klok met half en heel uur bel slag ,probleem is dat het tand wiel van het uurrad naar voren is gekomen ,omdat het borg ringetje er af wasgeschoten.
hoe moet nu het uur rad er op geschoven worden de bergjes op het tandwiel zijn steeds lager en korter vlak.
wie kan mij helpen. op dit tandwiel zit de kleine wijzer geklemd
vr gr l.h
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?