INSTELLEN MAANSTAND WARMINK KLOK

• catharina

HALLO

WE HEBBEN NET EEN WARMINK TAFELKLOK GEKOCHT MET MAANSTANDAANDUIDING

ER STAAN 2 MANEN OP HET SCHIJFJE EN ALLERLEI CIJFERS

IK HEB OP INTERNET OPGEZOCHT WANNEER HET VOLLE MAAN IS

BETEKEND DIT DAT IK DE KLOK PAS MET VOLLE MAAN GOED KAN INSTELLEN OF HEBBEN JULLIE EEN SUGGESTIE?

• martin

Hallo Catharina,

Een maancyclus duurt 29,5 dagen, vandaar twee manen op de maanschijf. Wij werken niet met halve tanden. De cijfers staan voor die bepaalde maandag van de cyclus. Als ik zo'n klok heb gerepareerd dan zorg ik er voor dat de maan na 12 uur s'nachts wordt verzet. De maan wordt een keer per 24 uur verzet. Als het uurwerk de maanschijf niet aan het verzetten is dan kan je die rustig door draaien. Als het niet gaat, niet forceren maar even wachten totdat het wel kan.

Groeten Martin Meijer.

• catharina

martin Schreef:

hallo martin

bedankt voor je reactie

mss stomme vraag maar moet ik de datum van vandaag dan bovenaan zetten?

en nog iets, de klok loopt te langzaam hoe stel je dat bij?

—————————————————–

> Hallo Catharina,

> Een maancyclus duurt 29,5 dagen, vandaar twee

> manen op de maanschijf. Wij werken niet met halve

> tanden. De cijfers staan voor die bepaalde maandag

> van de cyclus. Als ik zo'n klok heb gerepareerd

> dan zorg ik er voor dat de maan na 12 uur s'nachts

> wordt verzet. De maan wordt een keer per 24 uur

> verzet. Als het uurwerk de maanschijf niet aan het

> verzetten is dan kan je die rustig door draaien.

> Als het niet gaat, niet forceren maar even wachten

> totdat het wel kan.

> Groeten Martin Meijer.

• martin

Hallo Catharina,

Vragen is niet stom! De datum die je bovenaan moet zetten dat is de dag van de maancyclus. Het is vandaag de 24ste dag in deze cyclus. Over het bij stellen is het handig dat je mij even belt, het is lastig uit te leggen, 0593-526660.

Groeten Martin Meijer.

• R Sassen

Hoe moet ik de maanstand van mijn friese staartklok instellen ?

bij voorbaat mijn dank

R.Z.Sassen

• Martin Meijer

Hallo,

Als de klokgoed is afgesteld dan wordt de maanstand s'nachts verzet! Achter de wijzerplaat zit de schijf die waar de maancyclus op afgebeeld is. Als u de kap van de klok verwijderd (naar voren schuiven) dan kunt de schijf verdraaien. Dat kan ook aan de voorkant van de wijzerplaat maar dan beschadigd u misschien het verfwerk wat op de schijf zit. Het is vandaag nieuwe maan dus de maan is niet zichtbaar op uw klok. Als de klok bezig is de schijf te verzetten dan kunt u hem niet handmatig verdraaien, dus even enkele uren wachten!! problemen ermee bel mij gerust op 0593-526660.

Groeten Martin Meijer uurwerkmaker.

• Monique

We hebben een Warmink tafelklok uit een erfenis ontvangen. Hij loopt prima alleen het slagwerk loopt 6 uur achter met het uurwerk. Hoe krijgen we dit weer goed?

Kun je ons vertellen welke dag (vandaag 3 maart 2011) van de maanstand is? Hij staat nu op de 26ste dag.

groetjes

Monique

• Martin Meijer

Hallo Monique,

Vandaag is het 7 maart, twee dagen na nieuwe maan (dus de maan is bijna niet te zien).

Om de klok weer op slag te krijgen kun je de uurwijzer gewoon verdraaien, deze zit als het goed is klemmend op een bus.

Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.

• Lia

Beste Martin,

Hartelijk dank voor je aanwijzingen. Fijn dat je me op deze manier kon helpen.

Met vriendelijke groet

Lia

• paul van tillo

Ik Krijg van onze warmink klok het slagwerk niet aan de gang

aan rechts v/d wijzerplaat zit een handeltje wat je op silence en chime kunt zetten, dit staat op ‘chime’ m.a.w. hij zou het moeten doen

Nou mooi niet

Weet iemand daar iets van te zeggen??