kettingtandwiel schottenuhr

• warrie

dag allen,

ik zoek een oplossing voor een versleten kettingtandwiel van een schwarzwaldertje met een klein schottenuhrwerk.

De ketting glijdt over de schakels en het gewicht valt in één keer naar beneden.

Ik zie als oplossing een ander tandwiel, maar zie die maar eens te pakken te krijgen.

Diameter 24,0 mm; dikte 2mm; 6 tanden.

Geschikt voor ketting met tandafstand 11,6 mm.

In een ander schottenuhrwerk, groot model, zijn de tanden afgeslepen en zijn er stalen pennen in gezet.

Dat zou ook nog een optie zijn.. Tanden afslijpen en stalen pennen van ongeveer 1 mm in het rad zetten.

Ik zou graag jullie mening willen weten. Wat zouden jullie doen?

Bij voorbaat dank,

Warrie

• martin

Hoi Warrie,

Ik zou de pennen vervangen, wat versleten is moet je vervangen.

Groeten en zet um op. Martin

• warrie

Martin,

dank voor je reactie.

Intussen de kluis geklaard. Dit tandwiel had geen pennen, alleen messing tanden die volledig waren versleten.

De bouw van het kettingtandwiel lijkt wat op die van de Friese staartklok: sterrad, loodjes en spoorplaat.

Alleen bij deze klok alles in messing, wel demontabel. Sterrad is slechts 2 mm dun.

Ik heb de restjes van de tanden afgeslepen zodat alle dezelfde hoogte hadden en in iedere tand een gat geboord met een d = 1 mm. In ieder gat een pen van veerstaal ( d = 1 mm ) gesoldeerd en alle pennen afgeslepen, zodat het rad de juiste diameter heeft.

En …………….de ketting grijpt mooi in; het uurwerk loopt weer prima.