400 dagen klok schatz

• Marc scheffer

Hallo,

Ik ben in het bezit van een 400 dagen anneversery klok van schatz ( type 49 ), het is een erfstuk.

Ik ben op zoek naar een suspention spring .0040 inch en een bottum plate, het plaatje waar de pendule aan komt.

deze ontbreken. zou iemand mij kunnen vertellen waar ik deze onderdelen kan verkrijgen.

Mijn dank is groot.

• Manu

Hallo ,

Deze zijn zeker te koop bij hobby klok in setjes waar je een paar weken kunt mee expirimenteren tot je de juiste hebt ;-)

Succes .

Ik heb hier wel nog ergens een catalogus liggen , als je wil drop ik het bestelnummer hier later .

Manu .

• Marc scheffer

Beste Manu,

hobby klok zeg je, is dat ook via een internet site te vinden of is dat een vereniging, ben er namelijk niet zo in thuis.

gr marc

• Manu

Beste Marc ,

Je kan met deze link de catalogus van hobby klok aanvragen :

http://www.selvatime.nl/catalog_order.php

Maar zoals eerder gezegd , later kan ik wel eens gaan snuffelen en je het bestelnummer doorgeven .

Mijn bestelling en levering is een tijdje geleden rimpelloos verlopen .

Het artikel is een aantal van die veren waarvan er bijna altijd eentje de gepaste is , je moet ze wel zelf op lengte knippen .

Het monteren en afstellen van zo'n klokje is echter geen sinecure ; bezint eer je begint ;-)

Laat maar horen , Manu .

• marc scheffer

Hallo Manu,

Bedankt, heb in middels de site gevonden en de catalogus bestelt, ik weet namelijk precies welke maat veer ik nodig heb en ook welk onder blokje om de pendule aan op te hangen. Dit heb ik inmiddels gevonden op een site www.norkro.com hier kun je op type en merk zoeken en daar geven ze aan welke veer bij werk type klok. het bedrijf zit in Amerika maar was benieuwd of er hier in nederland ook zo iets was die dat kon leveren.Ik heb dat met dank aan jou gevonden.

Over het afstellen van het klokje ja dat wordt een hele klus heb daar ook al enige informatie over op het internet gevonden evenals beschijvingen over hoe zo iets te vervangen, Maar het klokje is te mooi om daar niet aan te beginnen.

groeten,

Marc

• Manu

Graag gedaan , Marc .

Ook ik leer weer wat bij nl die norkro site lijkt wel heel interessant en die kende ik niet .

Jaren geleden kocht ik zo'n 400 dagen klok zonder merk en zonder veer maar ze was net zoals ik het wou : Art deco uitvoering en in chroom .

Maandenlang heb ik geprobeerd om ze juist te laten lopen met verschillende veren in verschillende lengtes .

(Ja zelf met notities nemen hoeveel ze ongeveer afweek op 24 uur )

Nu staat die al lang perfect te lopen op de slaapkamer , wegens geen hoorbaar getik , en blijkt bij de Siberische temperaturen van de

laatste weken is er toch terug regelmatig afwijking .

Zeker niet overdreven is zorgen voor een trillingvrije ondergrond en een temperatuur die niet te veel varieert .

Het grootste probleem dat zich voordeed bij mij was dat de slinger nadat het ankerrad had bewogen zo vlug als mogelijk van richting moet veranderen .

Succes , Manu .

• Manu

Oeps vergeten . Kijk uiteraard ook eens hier :

http://klok.startpagina.nl/prikbord/6101359/jaarpendule#msg-6101359

Groetjes , Manu .

• Jan O.

Manu Schreef:

——————————————————-

> Beste Marc ,

>

> Je kan met deze link de catalogus van hobby klok

> aanvragen :

>

> http://www.selvatime.nl/catalog_order.php

>

> Maar zoals eerder gezegd , later kan ik wel eens

> gaan snuffelen en je het bestelnummer doorgeven .

> Mijn bestelling en levering is een tijdje geleden

> rimpelloos verlopen .

> Het artikel is een aantal van die veren waarvan er

> bijna altijd eentje de gepaste is , je moet ze wel

> zelf op lengte knippen .

> Het monteren en afstellen van zo'n klokje is

> echter geen sinecure ; bezint eer je begint ;-)

>

> Laat maar horen , Manu .

Niet alleen moet je die veren op lengte knippen maar je zult ook over een micrometer moeten beschikken omdat die torsieveren samen in één enveloppe zitten zonder aanduiding hoe dik de verschillende veren zijn en de dikte van zo'n veertje is erg belangrijk om een 400 dagen klok goed te kunnen laten lopen, gelukkig had ik een buurman met zo'n stuk gereedschap. Geduld moet je inderdaad hebben met zo'n klokje.

Succes,

Jan

• marc scheffer

Hallo Jan,

Dat gereedschap is geen probleem, ik begrijp dus dat je een assortiment met veren krijgt en je zelf de juiste er uit halen, op de site www.norkro.com heb ik de juiste maat gevonden voor mijn klokje, daar staan ze per merk en jaartal aangegeven. dit geld ook voor de ophang blokjes.

Een veertje kost daar $3 per stuk en een plaatje $7 daar komt dan nog verzend kosten bij vanuit amerika.

Ik vond dat omslagtig dus ik dacht dat het hier ook wel te verkrijgen zou zijn. Maar hier koop je dus een assortiment veren en plaatjes en moet zelf de juiste er uit halen en wat doe je met het restand ?

groeten marc

• marc Scheffer

Hallo Manu,

Bedankt,

Billsclockworks.com is ook een goeie daar staan ook de beschijvingen met de oorspronkelijk boekjes.

groeten Marc