klok loopt te langzaam ondanks omhoog draaien slinger

• henry hoekman

onze klok loopt te langzaam , ondanks het opdraaien van het gewicht aan de slinger blijft hij te langzaam lopen hoe kan dit wie helpt mij , alvast bedankt

• PP van der Meer

Ik ben geen expert, maar ik vrees dat het komt doordat het uurwerk vuil is geworden of door gebrek aan smering of door slijtage, waardoor wrijving ontstaat waardoor de klok niet meer op tijd kan lopen. Het schoonmaken en smeren van een klok moet wel door iemand met verstand van klokken gebeuren. Met naaimachine olie of WD40 kun je een klok niet smeren.

• ducable

Ondanks dat je geen expert bent heb je het wel goed.Als een uurwerk niet reageerd op afregelen van de slinger is de onderhoudsstaat van het uurwerk erbarmelijk.Kortom zal een onderhoudsbeurt nodig hebben.

• henry hoekman

Ik heb een warmink tafelklok met ankergang , deze loopt te langzaam kan men deze bijstellen ? in 12 uur loopt hij ongeveer 3 a 5 minuten achter , wie weet hier iets van graag een bericht van u .

• Martin Meijer

Hallo Henry,

Als je de slinger omhoog draait dan gaat het uurwerk sneller lopen, naar bene is dus langzamer!

Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.

• J.Korpershoek

Beste klokkenmaker,

Mijn wandklok loopt te langzaam. Ongeveer 15 minuten in 24 uur. De klok heeft een onrust, een balanswiel met een verticale veer daarboven.

Helemaal bovenaan de veer zit een klein uitsteeksel. Dat kan links of rechts geduwd worden.

Als je dat bv. naar links duwt gaat de onrust onregelmatig tikken en snel stil staan.

Wat moet ik doen om deze klok sneller te laten lopen?

Hartelijk dank voor de tip.

Groet,

J.Korpershoek

• Martin Meijer

Hallo,

Is dit plotseling gebeurd of is dit in de loop van de tijd ontstaan? In het laatste geval moet het uurwerk waarschijnlijk schoon gemaakt worden. Dat uitsteeksel is om het uurwerk recht telaten tikken zodat de ene tik even lang duurt als de andere tik.

Groeten Martin Meijer.

• adrie daamen

klok loop wel maar de slinger slinger minimaal waar licht dit aan?