Westminster uurwerk

• jhk

Hallo vaklieden

Ik heb hier een westminster uurwerk ik denk duits .

Daar is nu een veer in gebroken , ik heb voor de zekerheid 2 veren besteld bij hobbyklok .

Want twee trommels zijn het zelfde de derde die nog goed er uit ziet is groter .

Het valt nu niet mee om de veer te vervangen het is geen trommel met een haak maar er zit : hoe beschrijf ik dat eigenlijk .

het is een trommel met een klinknagel die aan de binnenkant uitsteekt ( misschien begrijpen vaklui het ) achter die klinknagel moet ik de veer haken , maar dat gaat niet zo makkelijk .ik durf het ijzerdraad niet door te knippen want dan kan ik helemaal geen kant meer uit denk ik .

Volgens mij moet hij er achter haken voor dat ik het ijzerdraad verwijder toch .

Ik denk dat er wel wat mensen zijn die mij wat raad kunnen geven .

Mvg. John

• ducable

Mooi vak he klokkenmaker?Je beschermd je handen door de veer tussen een doek te doen en dan voorzichtig de draad die om de veer zit los te draaien.Zo heb je wat controle over wat je doet.Zou de veer je ontglippen of doe je wat fout dan zijn je vingers nog heel iigv:D.Voor montage heb je veerwinders.Die zul je uiteraard niet hebben dus moet je het met de hand doen.Je haakt de ontspannen veer met de eindhaak om de bevestiging in de ton en vervolgens draai je winding voor winding de veerton in.Dit is een samenspel tussen beide handen en vingers zodat de windingen die al in de ton zitten er niet weer uitschieten.Eigenlijk moet je het zien om misschien te begrijpen hoe het gaat.Als vakman is het lastig om te zeggen hoe het gaat omdat het eigenlijk een eitje is voor ons om te doen.Voordoen zeg meer dan woorden.Dus mocht je id buurt van Apeldoorn wonen doe ik het je wel ff voor.:D

• martin

Hallo John,

Het lijkt mij het slimste om de veer toch te ontspannen! Daarvoor neem ik een soort lege verhuisdoos die ik zo neerzet dat ik in de bovenkant van de doos de veer er in kan stoppen met het ijzerdraad er nog omheen. Je pakt een goede scherpe tang die het ijzerdraad in een keer kan door knippen! De tang zet je op het ijzerdraad en je gaat met de veer (die je vast houd met de tang) in de dichte doos. De hand waarmee je de tang vast hebt steekt dan dus uit de doos!! Als je dan het ijzerdraad door knipt ontspant de veer zich met een klap in de doos dat levert volgens mij nauwelijks schade op aan de veer.

Voorzichtig daar mee, en succes!

Groeten Martin.

• ducable

Zo kant ook Martin.Tis net een lawinepijl!Alleen je zult de laatste tyd niet verhuist zijn:D

• martin

Wie wat bewaard heeft wat!

• Ton Dol

John, eerst een waarschuwing!!!!

Weet wat je doet als de veer moet ontspannen, want onderschat niet de kracht die er opstaat, zeker de veer voor een westminster die voor het carillon is.

Een nieuwe veer ontspannen doe ik als volgt en daar heb ik goede ervaring mee:

Een oude veerton (ruim genoeg voor de diameter incl ijzerdraad) leg de veer erin en dan een stukje hout over de veerton. Dan kun je met een schroevendraaier het ijzerdraad rondom langzaam omhoog werken.

Tip: Doe werkhandschoenen aan ter voorkoming dat het vel van je vinger klem komt tuusen veer en veerton, want dan heb je een bloedblaar. Het is dan veiliger om de veer van binnenuit uit de veerton te halen, maar blijf opletten.

Gr

Ton

• jhk

Hallo Ducable - Martin - En Ton.

Eerst wens ik jullie een goede jaarwisseling .

De oude veren eruit halen ging goed van binnen uit met een tangetje .

Ik heb twee houders gedraaid , en heb toen de nieuwe veer met ijzerdraad erom ( en met behulp van de bankschroef ) in de veerton geperst .

Het stelde eigenlijk niks voor .

Maar bedankt voor jullie goede raad en medewerking , de klok loopt en slaat weer als een nieuwe .

Mvg. John