friese staart klok

• elly winter

We zijn in het bezit van een friese staartklok ,met 1 gewicht.Met onze verhuizing haalde ik het voorzichtig uit elkaar.Bij het weer in elkaar zetten ,hebben we nu de zwaardere ketting met gewicht ,dat is ok,maar blijft over een tweede ketting met twee kleinere gewichtjes die aan de zijkant vasthaken. Over welk deel van de klok moet de tweede lichtere ketting lopen ,aan de binnenkant van de klok. Ik zou het fijn vinden als iemand me hierover raad kan geven.Alvorens bedankt,Elly W.

• martin

Hallo Elly,

Die ketting is van het wekkerwerk en loopt over het spoor bovenin de eerste platine van de klok. Dus vanaf de wijzerplaat de eerste messing stijl. Bovenaan daar zit een klein rond messing plaatje met slalen pennen er in en aan iedere kant een plaatje messing zodat de ketting er niet af kan lopen, dat heet het wekkerspoor. De ketting van links naar rechts er op doen en dan door de gaten in de bodemplaat doen. Het punt gewicht moet aan de linker kant zitten en het andere gewicht dan aan de rechter kant.

Groeten Martin Meijer uurwerkmaker.

• Elly Winter

Martin,hartelijk dank voor het advies voor onze Friese staart klok.Hij loopt nu weer “gesmeert”.Groeten,Elly W.