klok tikt niet meer

• Bonita

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb een klok met gewichten en een slinger gekocht maar hij tikt niet. ik heb hem scheef gehangen en toen heeft hij 2 uur gelopen maar nu doet hij niets meer.

Ook als ik de klepel eraf haal doet hij niets. Het slagwerk is ook niet goed: op de halve uren slaat het een aantal keer en op de hele uren maar 1 keer. Ik heb de grote wijzer eraf gehaald en er weer opgezet maar dan een half ur verder maar dit helpt niet.

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

• martin

Hallo Bonita,

Jou klok tikt in ieder geval z.g. scheef! De gaffel (waar de slinger aan hangt) is scheef t.o.v. het anker in het uurwerk. Oplossing: hang de klok recht en verdraai de gaffel zodanig dat hij gaat lopen. De tikken van de klok moeten wel gelijk zijn d.w.z. de ene tik moet net zolang duren als de andere tik. Om het slaan te veranderen moet je de minuut wijzer er af halen en een halfuur verder zetten. De uurwijzer zit als het goed is klemmend dus die kan je zo verdraaien!

Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.

• Bonita

Hallo Martin,

hartelijk dank voor jouw reactie. Het is mij gelukt het slaan te veranderen d.m.v. de manier die jij omschreef. Het weer laten lopen lukt mij niet. De klok tikt namelijk helemaal niet meer behalve als ik heel lichtjes druk op wijzer uitoefen. Ik begrijp niet zo goed hoe ik de gaffel moet verdraaien. Als ik het goed begrijp kan ik daar alleen bij als ik de klok eraf haal. Als ik dit doe kan ik niet zien of hij tikt.

Groeten, Bonita

• martin

Hallo Bonita,

Als je ze klok zo ophangt zoals hij moet hangen en dan lichte druk gebruikt om het stukje staal te verdraaien waar de slinger aan moet hangen, dat moet wel lukken denk ik. Heel vaak steekt dat stukje wel onder uit de klok. Als je dat voor elkaar hebt gekregen en hij wil nog niet doorlopen dan moet het uurwerk misschien worden nagekeken. Ga dan naar een goede klokkenmaker die je ook garantie kan geven op de uitgevoerde reparatie!! Ik geef twee jaar garantie op de uitgevoerde reparatie.

Groeten Martin Meijer.

• Bonita

Ik ben bang dat ik een kat in de zak heb gekocht. De klok loopt alleen wanneer ik tegen de grote wijzer aanduw of een radartje omhoog houd in het binnenwerk. Zodra ik dit loslaat is er geen beweging in te krijgen. Ik heb het idee dat de wijzers te los zitten maar ik ben maar een leek natuurlijk.

Ik denk dat ik te ver weg woon om bij je langs te gaan en ik heb er ook geen geld voor. Een reparatie kost weer veel geld.

Bedankt voor jouw hulp!

Groetjes,

Bonita