JWA shippertje met Maanstand

• Raymond

Hallo,

Ik heb vandaag voor mijn moeder een 2de hands JWA Wuba Zaanse shipperklok met Maanstand gekocht.

Deze klok is in een prima conditie, alleen in het begin een opstart probleem gehad.

De klok viel steeds na enkele minuten stil, maar nadat we de klok wat hebben verschoven loopt ze nu dus al de hele avond prima door : )

Alleen heb ik een vraag over de Maanstand die boven in de klok zichtbaar is.

Hoe kun je er voor zorgen dat deze gelijk met de huidige tijd gaat lopen?

Is hier een speciale manier voor, zo ja hoe gaat dit dan in zijn werk?

Zelf weet ik niet zoveel af van klokken, ik heb dus geen flauw idee hoe dit zou moeten werken.

De afbeelding van de Maan is net linksonder te zien, en rechts zijn er sterren te zien en de aanwijzer bovenin de klok staat op “5” (deze 5 staat dus op het bewegende plaatje van de Maanstand)

Ik hoop dat er iemand is die hier een antwoord op weet.

groeten,

Raymond

• Raymond

Correctie:

Het gaat hier uiteraard om een schippersklok, met sch…natuurlijk.

JWA schippertje met Maanstand

Gepost door: Raymond ()

Datum: 26 september 2009 23:20

Hallo,

Ik heb vandaag voor mijn moeder een 2de hands JWA Wuba Zaanse schippersklok met Maanstand gekocht.

Deze klok is in een prima conditie, alleen in het begin een opstart probleem gehad.

De klok viel steeds na enkele minuten stil, maar nadat we de klok wat hebben verschoven loopt ze nu dus al de hele avond prima door : )

Alleen heb ik een vraag over de Maanstand die boven in de klok zichtbaar is.

Hoe kun je er voor zorgen dat deze gelijk met de huidige tijd gaat lopen?

Is hier een speciale manier voor, zo ja hoe gaat dit dan in zijn werk?

Zelf weet ik niet zoveel af van klokken, ik heb dus geen flauw idee hoe dit zou moeten werken.

De afbeelding van de Maan is net linksonder te zien, en rechts zijn er sterren te zien en de aanwijzer bovenin de klok staat op “5” (deze 5 staat dus op het bewegende plaatje van de Maanstand)

Ik hoop dat er iemand is die hier een antwoord op weet.

groeten,

Raymond

• ducable

Centraal bovenin de uitsparing waar de maanschijf zichtbaar is zit een klein puntje,dit fungeerd als wijzertje.Op een kalender staat vaak de mmastand aan gegeven.Bij bv volle maan moet de maan dus centraal in de uitsparing staan.De schijf is rechtsom met de hand te verdraaien.Als dit niet gaat moet je een paar uur wachten omdat het uurwerk dan net bezig is met het verzetten van de schijf.Als het bv 30 sept volle maan zou zijn draai je de schijf dus naar rechts tot ong 4 klikken(tandjes)voor de volle maan bovenaan staat.Als het uurwerk loopt gaat de schijf gewoon mee en wordt snachts dan een tandje verzet.Hoop dat het duidelijk is zo.

• Dries

Kijk eens op internet bij bkwatch en dan in het cursusdeel.

Groet

3s