zaanse klok slaat maar één keer

• emve

Hallo,

Uit een erfenis heb ik een Zaanse klok gekregen. De klok liep al enkele jaren niet meer, maar tot mijn verbazing loopt hij perfect! Alleen slaat hij op het hele en het halve uur telkens maar één keer. ik vraag mij af of dat wel klopt, hoort hij niet om 3 uur bijvoorbeeld 3 keer te slaan?

Wie weet dit?

• martin meijer

Hallo Emve,

Inderdaad moet de klok het aantal hele uren slaan. Waarschijlijk is er lichter vebogen even naar een klokkenmaker brengen die het probleem wel kan oplossen.

groeten Martin Meijer, uurwerkhersleller.

• karhel

het is mooi dat hij weer loopt,maar wat betrefd het slagwerk zit er in de klok een zaagtand die dat regeld,

is deze door het lange liggen bijna vast komen te zitten kan hij als hij de juiste tijd moet slaan niet naar beneden vallen en blijft hangen.

dit is bij u het geval.u kunt proberen als hij bv.op5 uur moet slaan aan het gewicht dat dan zakt wat meetrekken,maar vermoedelijk zit hij gewoon vast

de zaagtand is vergelijkbaar met een fietsbel die als je hem open maakt ook een zaagtand heeft,en hoe verder je drukt des te langer hij belt.

vr.groet.karhel

• Jos

Ook ik heb een zaanse klok welke slechte een keer op het hele uur slaat. De klok lag een paar maanden voor ik hem op kon hangen.

De oplossing om aan het gewicht te trekken klinkt interessant maar heb ik dan niet de kans dat ik meer schade veroorzaak?

Ik heb het wel geprobeerd, met niet al te veel kracht.

Kan het eventueel zijn, dat na verloop van tijd de klok vanzelf weer begint te slaan?

gr.

Jos

• pandabeer

Hoi hoop dat jouw probleem is opgelost heb zelf ook een vraag mijn klok slaat op het hele uur 2 x teveel

hoe kan ik dit oplossen hoor het graag van jullie.

vr. gr. Jan,

• JeHaLi

Gewoon de uurwijzer 2 uur verder zetten, Pandabeer.

En daarna 2 uur stilzetten om hem gelijk te laten lopen.

• Fritsie uurwerkhersteller

EMVE

Haal de klok van de muur en schud de klok een paar keer op en neer naar boven en beneden

Hang hem dan op en kijk of dit werkt(:P) en probeer het als het niet werk nog een keer B)