uurwerk merk

• Manu

Deze klokken waren befaamd om hun hoge kwaliteit en ook berucht om hun hoge prijs .

Ze waren bedoeld als schoolklok maar ze waren zo duur dat de gemiddelde Amerikaanse school

ze zich niet kon veroorloven .

Die Mr. Thomas was wel bij de pinken en heeft ze daarom aan de overheid gesleten .

(Seth Thomas clock Co. was trouwens een van de eersten die klokken maakte in grote productie)

Ze hingen dus vooral in overheidsgebouwen zoals stadhuizen en bibliotheken maar ook

in treinstations .

Rond 1900 , toen er al veel electrische klokken bestonden die heel wat precieser werkten , waren er nog vele kleine

stations die deze klok gebruikten omdat die maar niet kapot wou .

Ik wil hiermee niet de schoolmeester uithangen maar deze geschiedenis zou wel eens de

reden kunnen zijn dat onze vrienden uit Korea aan het imiteren zijn geslagen .

Hier de beloofde ‘S’ stempel :

http://farm3.static.flickr.com/2505/4550829361_8551bd077c_o.jpg

Het zou me trouwens niet verwonderen als ze die stempel gewoon mee hebben nagemaakt .

Op de houder van de gong staat ‘Seth Thomas clock Co.’ mee ingegoten :

http://farm5.static.flickr.com/4006/4550829017_a5c04bcf84_o.jpg

Voor verzamelaars hangt de waarde van zo'n klokken af van het al dan niet aanwezig zijn van een ingeplakt papier ter hoogte van de slinger .

Op dat papier staat een hele uitleg over de kwaliteit en de waarborg en zomeer samen

met een handtekening van de maker .

Dat papier was in mijn klok zodanig vergaan dat het tijdens de restauratie er beetje bij

beetje is uitgevallen :(.

P.s : @jhk : Waar zie jij cijfers op het tandwiel van het slagwerk ?

• jhk

Hallo Manu

Bedankt voor je uitleg , bij nader inzien zie ik dat het de inkepenigen zijn waar de gaffel inpast .

Het leken net cijfers .

Groet John

• Manu

Ah ja John , ik dacht al waar ziet die nu cijfers staan 8-)

Maarre staat die ‘S’ stempel nu ook op de platine van jouw klok ?

En natuurlijk ook : Is de houder van de gong dezelfde met de ingegoten naam ?

(Indien mogelijk hiervoor heel graag enkele foto's)

Stel dat ze die in Korea beiden mee hebben geïmiteerd dan heb ik misschien ook een namaak .

Bij nader inzien kan de kast waarin mijn klok huist moeilijk liegen over haar leeftijd .

Groetjes , Manu .

• jhk

Hallo Manu

Een foto maken zit er op het moment niet in , ik weet wel dat het uurwerk er uit moet want het teken staat aan de achterkant.

De gong houders zijn anders zo te zien staat er geen naam op .

Groet John

• Manu

OEF ! 8-)

Groetjes , Manu .