hoe werkt een wekker van een comtoise

• kees

de wekker van mijn comtoise is volgens mij nog wel kompleet maar hoe werkt hij?-op de bodemplaat zit een getande katrol- door de katrol loopt een touw met aan beide zijde een identiek gewichtje onder de klok.De tanden van de katrol kunnen de 2 vinnen op de vertikale as voor de katrol bewegen-de as loopt door de bovenplaat van de klok naar de bel-aan de bovenzijde van de as is een steeltje zonder hamertje wat naar de bel is gebogen- wie kan mij de werking uitleggen? O ja achter de wijzers zit een koperen plaatje met een busje waarmee de wekker kan worden ingesteld-achter de wijzerplaat komt dit busje weer voor de dag en bediend een stang die ook weer een vin op de vertikale as bediend.

• herman

ik heb een mooie tekening van hoe een wekker gaat. Als je me je emailadres bezorgt zal ik een scan maken en de tekening doorsturen.

Wat wel is, de gewichtjes mogen niet evenveel wegen de kant waarmee je “optrekt” moet kleiner zijn. ( = contragewicht). Mvrg; Herman.

• kees

hoi Herman

mijn emailadres is kees.de.bruin@zonnet.nl en alvast bedankt

gr

kees

• Arthur

Ik ben ook geinteresseerd in die scan (mocht een van jullie beiden dit lezen). Ik ben ook die speciale wekkerwijzer kwijt, dus als iemand weet waar ik die kan vinden, dan hou ik me aanbevolen!

• Arthur

Natuurlijk is het dan handig om mijn emailadres te weten … tuurke@gmx.net

• klok

hoi

Ik zou ook graag zo"n scan willen.

En moet het zwaarste gewicht van de wekker aan de rechter of linkerkant hangen?

Mvg Bart

• John H. van der Zwaan

Hallo,

Zou ik de tekening van de wekker ook mogen ontvangen??

Voorbaat dank.

John

• Robert

Het zwaarste gewicht mowt rechts hangen, dus het dichts bij de grote gewichten

Groeten Robert

• Robert

Alles op gebied van antieke klokken is tekoop op de klokkenbeurs de Rikketik te Houten.

zerr binnenkort is er weer een beurs (inoktober) kijk voor de data op rikketik.nl

Groeten Robert

• Nanda

Beste Herman,

Kan ik ook nog zo'n tekening ontvangen over de wekkerfunctie?

Bvd Nanda