wekker friese staartklok

• mireille2000

Mijn friese staartklok heeft een wekker functie. Nu is de ketting volledig naar beneden getrokken zodat het zwaarste gewichtje boven hangt. In de wijzerplaat zit een extra plaatje waarbij ik ervan uitging dat dat de wekker functie was. Dit plaatje blijft echter mee bewegen met de wijzers. Kort maar krachtig, kan iemand mij vertellen hoe de wekkerfunctie werkt en hoe ik de gewichten weer op gelijke hoogte krijg.

• warrie bosscher

mireille,

nou, dat is vrij eenvoudig.

Als de wekker is afgelopen, trek je het kleine gewicht zover naar beneden dat beide gewichtjes even hoog hangen, want je trekt het grotere gewichtje dus omhoog.

Tegenwoordig zijn de meeste wekkers uitgeschakeld ; men heeft links en rechts twee spijkertjes in de kast geslagen en daar de wekkergewichtjes aan de kettingen opgehangen.

Laat je de gewichtjes los hangen en trek je het zwaardere gewicht op dan zal één keer in de 12 uur het wekkerwerk starten, doordat het ene gewichtje zwaarder is dan de andere. Het tijdstip is in te schakelen met de wekkerwijzer: een kort wijzertje die op het gewenste tijdstip is te verdraaien.

het zwaardere gewichtje hangt rechts, het kleinere links.

Succes er mee!

vg,

Warrie

• h plender

wie kan mij vertellen hoe de wekker werkt van een friese staartklok.

• Martin Meijer

Hallo,

Haal de kettingen van het wekkerwerk van de spijkertjes en trek het puntgewicht naar beneden. Stel de wektijd in door de wekkerwijzer op het gewenste uur te zetten (de wekkerwijzer zit tussen de minuut- en uurwijzer in). Als de uitlichter van de wekker goed is afgesteld dan zal de wekker op die ongeveer die tijd afgaan!

Meestal werk de wekker niet omdat er onderdelen zijn verwijderd of onklaar zijn gemaakt of verkeerd zijn afgesteld. Als ik een staart of stoelklok reviseer dan maak ik altijd de wekker weer werkend, niet dat de klant hem ooit zal gebruiken maar het hoort wel bij de klok!

Ik hoop dat ik u voldoende heb geïnformeerd, voor verdere vragen kunt u mij altijd bellen 0593-526660.

Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.

• sandra

Wij hadden het zelfde probleem nu heeft mijn net aan het kleine wijzertje gedraaid tot dat hij ging uit eindelijk liep op een bepaald moment helemaal af en was het kleine gewicht boven dan kun je ze weer op gelijke hoogte trekken en vastzetten aan de spijkertjes

Sandra