Schottenuurwerk

• Jan O.

Ben in het bezit gekomen van een +/- 90 jaar oude handgemaakte wandklok met pendel, een stukje huisvlijt dus. Toen ik de achterwand verwijderde bleek er tot mijn verbazing een schottenuurwerk van de firma Haas in te zitten, dat leid ik teminste af aan het stukje papier met de afbeelding van een haas dat op het uurwerk geplakt zit . Graag wil ik dit stukje handwerk weer aan het lopen krijgen maar aangezien ik slechts een goedwillende amateur ben met een aantal jaren ervaring zou ik hoegenaamd niet weten hoe ik dit bij dit oude uurwerk aan moet paken, wat voor smeermidelen ik kan gebruiken enz. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik er met mijn “fikken” af moet blijven en het aan een vakman over moet laten.

Graag uw mening.

Groeten,

Jan.

• martin meijer

Hallo Jan,

Bekender onder de naam appel of rozenklok i.v.m. de beschildering.

Als je het niet aandurfd dan is het verstandig om er niet aan te beginnen. Ik krijg genoeg klokken op mijn werkbank die door een goed willende amateur zijn verprutst. Zonde van het geld en tijd om het weer in orde te maken! Dus gewoon een goede uurwerkmaker zoeken in de buurt, als het goed is dan krijg je ook nog garantie op de reparatie.

Met bvriendelijke groeten, Martin Meijer, uurwerkmaker.