comtoise klok van slag

• bob bosveld

hallo,

Ik heg een comtoise klok en die doet vreemd.Als het bv 10.00 uur is,slaat hij maar 1 of 2 keer.de repeteerslag is wel goed.Soms slaat hij goed,maar meestral slaat hij dus zo.Als ik hem met de wijzers op een uur zet,slaat hij wel goed.

Wie kan mij helpen???

• martin meijer

Hallo Bob,

Als je de wijzerplaat demonteerd en daarna de wijzers er weer op zet dan kan je zien wat er fout gaat. Niet zomaar lukraak gaan buigen en “rommelen” dan wordt het alleen maar erger. Kom je er niet uit dan een goede uurwerkmaker zoeken.

Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen.

• henkbruinning

zal het slakkenrad er niet goed opzitten.. los halen en stukje verplaatsen wel rekening houden met stand van wijzers.

• jhk

Hallo Bob

Ik wil je wel helpen maar ik weet niet waar jij woont . Ik woon in Appeltern.

Als ik het zo hoor denk ik dat er het een en ander vebogen is .

Mvg. John

• ries de klein

Een van de koorden van mijn comtoiseklok (vouwslinger en al 35 jaar in bezit) was gebroken en heb ik vernieuwd

daarna is de klok van slag.Op een aantal uren slaat de klok in de voorslag ( 2 minuten voor het hele uur) en op het

hele uur WEL goed maar op een aantal andere tijdstippen ( na 18.00uur) NIET goed. De klok slaat dan altijd 12 keer in de voorslag en op het hele uur. Kan iemand mij vertellen hoe dit probleem kan worden opgelost? Ik wil er zelf niet teveel aan rommelen. Bedankt voor de te nemen moeite.

• jhk

Hallo Dhr. de Klein

Ik kan van hieruit niet zien welk touw gebroken is en wat de problemen zijn die er uit voortvloeien .

Maar mijn inziens klopt u informatie niet helemaal .

Een comtoise slaat op het hele uur , en daarna ongeveer 2 a 3 minuten over het hele uur nog een keer .

Ik raad u aan om de wijzerplaat te verwijder en daarna de wijzers weer te monteren en dan te kijken wat er fout gaat .

Mijn inziens is er iets niet goed met het mechaniek en mijn vraag is of dat voor de breuk van het touw ook niet was .

Ik hoor graag van u wat u bevindingen zijn .

Mvg jhk

• Martin Meijer

Hallo Bob,

Een comtoise heeft geen voorslag. Slaat deze klok wel twee keer op het hele uur, op het heel en enige minuten later?

En een slag op het halve uur?

Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen.

• ries de klein

ries de klein Schreef:

——————————————————-

> Een van de koorden van mijn comtoiseklok

> (vouwslinger en al 35 jaar in bezit) was gebroken

> en heb ik vernieuwd

> daarna is de klok van slag.Op een aantal uren

> slaat de klok in de voorslag ( 2 minuten voor het

> hele uur) en op het

> hele uur WEL goed maar op een aantal andere

> tijdstippen ( na 18.00uur) NIET goed. De klok

> slaat dan altijd 12 keer in de voorslag en op het

> hele uur. Kan iemand mij vertellen hoe dit

> probleem kan worden opgelost? Ik wil er zelf niet

> teveel aan rommelen. Bedankt voor de te nemen

> moeite.

Beste jhk

Ik heb je reactie gelezen en geprobeerd op verschillende

tijdstippen te reageren. Ik denk dat ik met dit medium nog niet

goed weet om te gaan want ik nog geen reactie terug ontvangen.

Ik heb in mijn reactie gezegd dat ik niet kan beoordelen wat ik

verder kan doen als ik de wijzerplaat heb gedemonteerd. Wat moet

ik dan zien en wat moet ik dan verder doen? Graag uw reactie.

Met vr. groet,

Ries de Klein

• Ries de Klein

Beste JHK,

Ik wil even terugkomen op uw antwoord van 12-2-2011. Ik heb niet goed begrepen wat ik moet constateren als ik

de wijzerplaat heb gedemonteerd. Wat moet ik vervolgens doen? Sorry dat ik nu pas reageer. Ik heb geprobeerd

eerder contact op te nemen maar is niet gelukt. Misschien deze keer wel.

Met vr. groet

Ries de klein

• jhk

Hallo Ries

Hier even mijn email adres . jhk@kabelfoon.nl