Afstellen klok

  • Jan Schuling

    Ik heb ik een schoorsteen, opwin-pendule met een kleine klepel.

    Ik ben niet op de hoogte van de termilogie van het uurwerk maar ik zal het met mijn eigen woorden proberen uit te leggen.

    Het uurwerk doet het wel zonder klepel, hang ik de klepel eraan staat het uurwerk na een paar minuten stil.

    De klepel is verbonden met een as in het uurwerk waaraan een “stoter” en een “stopper” vast zit. De tanden van het onderliggende tandwiel drukt de “stoter” omhoog en aan de andere kant valt de “stopper” tussen de tanden van hetzelfde tandwiel.

    Ik ben bezig geweest, met monnikken geduld om, aan het uiteinde van deze as, waar een soort vorkmodel “gaffel” zit met 2 schoefjes in sluifgaatjes, af te stellen. Eerst even uitgeprobeerd en toen lukte het mij het wel het uurwerk lopend te houden. Later nadat ik het uurwerk had rechtgezet, krijg ik het niet voorelkaar om het weer goed afgesteld te krijgen. Het uurwerk staat na een tijd steeds weer stil.

    Is er een manier om dit goed af te stellen moet ik eerst bij de “stopper” beginnen en juist bij de “stoter”

    Volgens mij is het uurwerk goed en kan geen slijtage aan ontdekken dus het uurwerk moet kunnen lopen.

    Wie kan mij raad geven?

    gr. Jan.

  • martin meijer

    Hallo Jan,

    De “stoter en stopper” heet in vaktermen anker! Die moet zo afgesteld worden dat de tanden van het ankerrad ruimte hebben om te kunnen paseren, afvallen genaamd. Daarbij moet het anker ook ruimte hebben om door te schommelen en de volgende tand van het ankerrad op te vangen. Als de tikken niet gelijk zijn dan loopt de klok wel zonder slinger maar niet met slinger, als je goed luistert dan kun je dat horen. De slinger moet er dan wel aan hangen. De ene tik duurt dan langer dan de andere. Dit probleem kan je verhelpen door de gaffel te verdraaien t.o.v. het anker. Het ontdekken van slijtage is ook een vak apart. Waarschijnlijk zit de klok nog in de kast dus je ziet maar de helft van het uurwerk. De veren zijn opgewonden er zit wat vuil tussen de tappen en lagers dus het is moeilijk te zien of er geen speling in zit. Krijg je het niet voor elkaar zoek dan een goede klokkenmaker, als het goed dan krijg je ook daar garantie op de uitgevoerde reparatie, zelf geef ik twee jaar garantie op mijn reparaties.

    Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen.

  • Jan Schuling

    Hallo,

    Bestaat er gereedschap om zo'n anker af te stellen. En waar kan ik die kopen?

    gr.Jan

  • martin meijer

    Hallo Jan,

    Daar bestaat geen gereedschap voor, het een kwestie van proberen. De gaffel kan je verdraaien meestal zit er wel een frictie tussen anker en gaffel, maar niets is zeker in dit vak!

    Groeten Martin Meijer.

  • Wim

    Beste klokkenmakers, via Google kwam ik op jullie forum terecht. Zelf ben ik ook een amateur klokkenmaker en soms loop ik ergens tegenop. Ik weet niet of ik dat hier kan vragen of ergens anders een topic moet starten op jullie forum…  Ik heb nu een scheeftikkende klok net als de schrijver van dit topic. Ik heb het uurwerk schoongemaakt, verbust en geolied. Hij staat nu “kaal” op mijn werkbank met aan de linkerzijde iets verhoogd. Dan blijft hij prima lopen maar als ik de gaffel t.o.v. het anker iets verstel heeft dat geen enkel effect! Dus als ik hem aan een kant optil gaat hij mooi regelmatig tikken/lopen maar verder kom ik niet! Het is een SBS feintechnik uurwerk in een Warmink klok gemonteerd. Ik kijk uit naar jullie reacties!

    Groeten, Wim

  • q.zonneveld__guid_Qj

    Mijn klok loopt te traag. Ik heb de onrust versteld, maar de uiterste stand is nog niet voldoende. Hoe kan ik de afstelling van de onrust nog meer verstellen?

    Rinus

  • Wim

    IK he'd een pendule met een orfac uurwerk zonder slinger. Het uurwerk loopt achter. Hoe kan ik afstellen zodat dit uurwerk op tijd loopt. Goet, Wim