Ik heb ik een schoorsteen, opwin-pendule met een kleine klepel.
Ik ben niet op de hoogte van de termilogie van het uurwerk maar ik zal het met mijn eigen woorden proberen uit te leggen.
Het uurwerk doet het wel zonder klepel, hang ik de klepel eraan staat het uurwerk na een paar minuten stil.
De klepel is verbonden met een as in het uurwerk waaraan een “stoter” en een “stopper” vast zit. De tanden van het onderliggende tandwiel drukt de “stoter” omhoog en aan de andere kant valt de “stopper” tussen de tanden van hetzelfde tandwiel.
Ik ben bezig geweest, met monnikken geduld om, aan het uiteinde van deze as, waar een soort vorkmodel “gaffel” zit met 2 schoefjes in sluifgaatjes, af te stellen. Eerst even uitgeprobeerd en toen lukte het mij het wel het uurwerk lopend te houden. Later nadat ik het uurwerk had rechtgezet, krijg ik het niet voorelkaar om het weer goed afgesteld te krijgen. Het uurwerk staat na een tijd steeds weer stil.
Is er een manier om dit goed af te stellen moet ik eerst bij de “stopper” beginnen en juist bij de “stoter”
Volgens mij is het uurwerk goed en kan geen slijtage aan ontdekken dus het uurwerk moet kunnen lopen.
Wie kan mij raad geven?
gr. Jan.