Fries slaat maar 1x om 12 en 24 uur

• Leonardo

Is het normaal bij een Friese staartklok van Wuba dat hij om 12 en 24 uur maar 1x slaat.

Alle andere hele en halve uren slaat hij normaal.

Groetjes, Leonardo

• martin meijer

Hallo Leonardo,

Natuurlijk moet de klok 12 slagen geven. Waarschijnlijk is het de trappenschijf (die regelt de aantal slagen) niet goed afgesteld. Even los halen en een of twee tanden verzetten!

Groeten martin Meijer, uurwerkmaker.

• PP van der Meer

Ik vraag mij af of dat het is, Martin, want Leonardo geeft aan dat hij verder wel alles goed slaat, dus blijkbaar slaat hij wel 11 keer om 11 uur enz. Wat kan zijn is dat de trappenschijf beschadigd is bij de 12-uur stand. Ook kán het zijn dat iemand in het verleden de schijf bewust heeft gemodificeerd. Stel bijvoorbeeld dat een vorige eigenaar gewend was om tussen 11 en 12 's avonds naar bed te gaan en dat hij na in slaap gevallen te zijn telkens werd gewekt door de 12 uur (middernacht) slaande klok. Dan kan het zijn dat hij zijn klokkenmaker gevraagd heeft de schijf te veranderen. Tot 11 uur, zolang hij wakker was, bleef het normaal slaan, en daarna sloeg het telkens maar weinig slagen zodat hij er niet wakker van werd. Kan toch? Zo heb ik ooit iets gelezen over een klok waarbij de halfuurslagen van half één en half twee verwijderd waren om geen verwarring te veroorzaken met de uurslag van één uur.

• martin meijer

Hallo PP,

Dat is mogelijk maar dan moet dat te zien zijn aan de trappenschijf! En dan weer eventueel terug bouwen. Klokken die niet slaan om half een en half twee zijn in de regel Drentse stoel klokken, antieke uurwerken dus.

Groeten Martin Meijer.

• ducable

Meest voor de hand liggend is dat de trappenschijf idd 1 of 2 tanden fout staat.Als de zaag valt moet ie op het midden van de kleinste trede vallen.Zelf stel ik ze op elf uur af en is de rest vanzelf goed.Mits er niet aan geklooid is natuurlijk door iemand die wel de klok heeft horen luiden!:D:D

• Leonardo

Bedankt heren Meijer en van der Meer, jullie hebben me op een idee gebracht.

De trappenschijf was idd beschadigd, een viijltje erover en het leed is geleden.

Nogmaals mijn dank, Leonardo.

• Leonardo

Ik ben er nu achter gekomen dat wat een beschadiging leek, toch een aanpassing is.

Het leuke is dat hij nu om 12uur ook 12X slaat, en om 24uur 1X, verder functioneerd alles prima.

Groetjes, Leonardo