Je zo eens kunnen gaan kijken op: http://mb.nawcc.org/forumdisplay.php?f=15 Heb daar zelf ook een schat aan informatie over 400 dagen klokken gevonden.
Groeten,
Jan
Hallo Willem
Dit is altijd moeilijk om op afstand te beoordelen,maar ik zal je een paar tips geven.
Voordat je ook maar iets aan instellingen wijzigd,moet je er eerst voor zorgen dat het uurwerk goed schoon is gemaakt in een ultrasoon bad of eventueel wasbenzine.De veertrommel mag daar niet in.De veer moet uit de trommel gehaald worden,daarna gereinigd en weer geolied worden.Als het uurwerk na reiniging weer in elkaar zit en de tapgaten van olie zijn voorzien en ook de juiste dikte torsieveer is gemonteerd,zal het klokje in de meeste gevallen lopen.Let er op dat de torsieveer onbeschadigd is,dus geen knik in zit of is getordeerd.Als je het gewicht eraan hebt gehangen geef je deze een draai van 360graden.Dan kijk je naar het anker.Als deze omklapt moet de uitloop van het draaigewicht zowel links als rechts voldoende uitloop hebben en ook naar beide kanten gelijk zijn.Ongeveer een jaar geleden heb ik in deze rubriek er een hele uitgebreide verhandeling over gegeven.En anders kan je het ook terugvinden op www.klokhus.nl .De uurwerkjes van jaarpendules zijn vrij simpel,maar de instellingen heel erg kritisch.
Succes!
Ton
Bedankt Ton
Ga het weer proberen heb inmiddels aan het ankerrad beschadigde en omgebogen punten gevonden en deze opgezuiverd
wat natuurlijk het rad kleiner maakt dat is al snel een paar tienden die weer gecorrigeerd door de anker bekken te laten zakken en hij wil nog niet blijven lopen. dan nu maar de veer uit z,n ton trekken en schoonmaken .
Groet Willem.
Goedemorgen Ton
Heb inmiddels ondekt dat ik het ankerrad stuk gemaakt heb het is kleiner geworden door de afgebroken toppen moest ik het kleiner draaien en nieuwe punten vijlen dit werkt niet de verhoudingen kloppen niet meer.Hij blijft wel lopen maar niet recht,staat een kant op te hikken.
Nu is mijn vraag hoe kom ik aan de gegevens van deze klok aan de stempel te zien is het een kieninger maar heb natuurlijk meer gegevens nodig waar kan ik dit vinden?
Wil namelijk een nieuw ankerrad kopen en weet ook al niet waar.
Kun je mij verder advies geven omtrend het verkrijgen van gegevens .
Bijvoorbaat dank
Groet Willem .
Hallo Willem,
Een ankerrad is nieuw niet te koop.Je zal het dus uit een sloopuurwerkje moeten halen en dan bij voorkeur van hetzelfde merk.Als het Kieninger is,dan kun je de onderdelen uit een Kundo uurwerkje halen,komt uit dezelfde fabriek.Van Kundo kan je het nodige op internet vinden.Al met al blijft het altijd een lastig klusje om anker en ankerrad op elkaar in te stellen.
Maar als je geduld hebt moet het zeker lukken.En belangrijk is natuurlijk dat je op de hoogte bent van de werking van de “Graham gang”.
Groetjes Ton
Goedemorgen Ton.
Allereerst bedankt voor je info, ben op zoek gegaan naar meer info over de Graham gang want van mijn tekeningen werd ik niet veel wijzer, heb wat gevonden en op you tube wat filmpjes gezien.
Duidelijk is geworden dat het ankerrad van mijn klok door mij niet meer te redden is.
Ga nu met een vriend een model bouwer van stoommachines een nieuw rad slaan een probleem is hierbij de buitenmaat van het rad dat door mij kleiner is gedraaid omdat er afgebroken en omgebogen tanden aan zaten is niet te meten.
Misschen kun je me daaraan helpen? die buiten maat bedoel ik anders moeten we nogal ingewikkeld gaan meten aan de hand van werktekeningen.
Maar we gaan het proberen ik laat wat horen.
Vriendelijke groet Willem.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?