jaarpendule

• jhk

Hallo

Ik ben in het bezit gekomen van een jaarpendule , maar het probleem is dat hij met geen mogelijkheid aan het lopen is te krijgen .

Het snaartje is heel en ik kan ook niks vinden wat niet goed zou zijn .

Is er ergens een beschrijving hoe je zo een klok afsteld , of hoe je moet beginnen .

Dat de klok waterpas moet staan weet ik , en op een stevige ondergrond ook .

Ik kan op internet niks vinden waar ik wat aan heb .

m.v.g. John

• Jan O.

Je zou het eens kunnen proberen op de volgende side: http://billsclockworks.com/opinstructions/400Day.htm. Daar staan gebruiksaanwijzingen voor jaarpendules van het merk Schatz en Kieninger&Obersfell. Het is in het Engels maar ik denk niet dat dat een bezwaar zal zijn. Succes!

• warrie

Zo maar wat ideeën:

1 de klok moet beslist op een trillinvrije ondergrond staan.

2 de slinger mag niet aanlopen.

3 de slinger moet minimaal 180 graden draaien.

4 de stand van de vork bovenin de slingerveer is erg kritiek. Hier vindt immers de energie-overdracht plaats van anker naar slingerveer. De vork iets hoger of lager plaatsen kan heel veel uitmaken.

5 Is er voldoende ruimte tussen de vork en het staafje van het anker? Of zit deze juist te ruim?

6 Dit is een klusje waarin je geduld op de proef wordt gesteld.

Succes,

Warrie

• jhs

Is het veerjje niet te dik er bestaan verschillende dikte maten jahet zijn elende dingen om aftestellen (pas op wees vorzichtig met het veertje ze breken zo)

• Marino

Je zou er eens moeten op letten aan welke kant het anker steeds blijft “hangen” en als dat zo is dan moet de veerophanging gewoon naar links of rechts verdraaid worden … pas op ,dit is echt presiewerk dat op enkele tienden millimeter aankomt !

Deze klokken hebben hun bijnaam dan ook niet gestolen … de nachtmerrie van de klokkenmakers !

GEDULD moet je zeker hebben bij die jongens en dat is dan nog zacht uitgedrukt !!!

Veel succes en vooral niet opgeven .

• Peter

John,

Ik heb een boek van Horolovar daar staan bijna alle jaarpendules in met de afbeelding van de platines, de lengte en dikte van de veer, het model van de ophanging van de veer en ook nog het model van de pedulum.

Kijk ook even welk merk er op staat en of afbeelding.

Dan is het makkelijkste als je een foto stuurt dan kan ik je advies geven.

Groet Peter

website www.klokhus.nl daar staan ook een paar oude modellen.

• Roy

hallo,

ik heb ook zo'n juweeltje, die werkte uit de kunst, maar heb hem zelf ooit te strak opgedraaid. en liep ongeveer een half uur en stopt dan vanzelf weer

nu staat hij op de kast en telkens als ik langs loop geef ik de slinger opnieuw een zetje. ook met een hoop geduld (ik denk in de loop van een half jaar) loopt hij nu al iets meer dan een uur achter elkaar…..

het zal nog wel even duren voordat ik de veer op deze manier ‘ontspannen’ krijg, maar de aanhouder wint zeg ik altijd maar.

gr. Roy.

• Peter

De jaarpendule steeds een zetje geven werkt niet.

De jaarpendule moet worden schoongemaakt en de tappen gepolijst.

En wat heel belangrijk is de veerton moet uit elkaar en goed worden schoongemaakt,

met het in elkaar zetten van de veerton moet deze veer gesmeerd worden met speciale olie anders blijft deze plakken en krijgt het echappement niet voldoende kracht om de klok te laten lopen.

Dan is ook de afstelling van de ophang veer belangrijk de klok moet 270 graden ronddraaien dan gaat deze pas goed lopen. Kijk ook voor info op klokhus.nl

• Frans

Te strak opgewonde veer is een smoesje van de mindere klokkenmakers onder ons.

Als een klok stil gaat staan bij een volledig opgewonden veer, dan is dat meestal te

wijten aan slijtage van de lagers en/of tappen.

Op zo'n moment worden de assen maximaal belast en is wrijving in de tussen

raderen en ronsels maximaal. Ruimte tussen tap en lager is dan de oorzaak dat

het uurwerk stopt.

Tip

Breng uw klok naar een goede klokkenmaker.

Frans

• Marino

Inderdaad is dit één van de vele fabeltjes die door vele “knutselaars” of prutsers de wereld worden ingezonden , zoals de verkeerde olie op de veren gedaan waardoor ze blijven “plakken” ?

Als je weet wat voor krachten er op een opgespannen veer zitten dan moeten ze toch eens met wat nieuws voor de dag komen , maar wat wél veel voorkomt is dat de tapgaten uitgesleten zijn waardoor de tanden OP inplaats van IN elkaar beginnen te lopen met als gevolg … stilstand ! en dan is verbussen de énige oplossing .

De groetjes Marino