bediening koekoek tafelklok

• tafelklok

Ik heb een koekoek tafelklok. De klok is naar zeggen van rond 1900.

Er staat een stempel op van een hoefijzer met daarin een vijfpuntige ster. Het is dus een Duitse klok van de Werner Uhrenfabrik uit Villingen.

De behuizing van de klok was in slechte staat toen ik hem kreeg. Ik heb hem zo goed mogelijk opgeknapt, maar helaas ontbreekt de bediening van de koekoek. De staart moet middels een (houten) pen omhoog worden gedrukt, maar deze pen is er niet meer bij. Nu ben ik op zoek naar een afbeelding of een foto om deze bediening na te maken. Is er iemand die mij daar aan kan helpen of verwijzen naar literatuur waar ik zoiets in kan vinden?

Verder houd ik mij aanbevolen voor nadere informatie over de klok: herkomst, ouderdom, etc en adviezen over restauratie en onderhoud.

Kijk voor foto's op http://koekoeksklok.websitemaker.nl/koekoek.

Bvd voor de reacties. Mvg, Gerard

• PP van der Meer

Leuke klok, mooi project. Ik heb nog nooit zo'n klok in het echt onder ogen gehad, dus kan je niet helpen behalve wat je zelf ook al had bedacht, dat het optillen van de koekoek waarschijnlijk zal worden bediend door hetzelfde heveltje als die de eerste balk (de hoge koek) bedient. Mogelijk dat het om een houten stift gaat waar ter hoogte van het uurwerk een stuk ijzerdraad in is gestoken. Dit zal in de juiste vorm moeten zijn gebogen om de juiste beweging te verkrijgen en dat zal natuurlijk het probleem zijn. Over ruim een kleine twee maanden ga ik naar het Schwarzwald en dus ook naar alle musea. Ik zal mijn ogen open houden.

• tafelklok

Bedankt voor je reactie. Ik kan zelf wel een constructie voor de bediening van de koekoek bedenken, maar ik wil hem graag zo origineel mogelijk maken, vooral het zichtbare deel.

Ik houd me aanbevolen voor gegevens uit het Schwarzwald, als je daar geweest bent.

• tafelklok

Ik heb de klok inmiddels naar eigen inzicht gerestaureerd en het uurwerk laten reviseren door een klokkenmaker, zie de foto's op mijn website koekoeksklok.

Reacties zijn van harte welkom.