Klok tikt alleen zonder klepel

• Tokepos

Mijn tafelklok tikt prima als ik de klepel er afhaal.

Hij staat nu al 2 dagen te tikken, maar zodra ik de klepel er weer aanhang, staat hij na een poosje stil.

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

• Ton Dol

Tokepos,

Een uurwerk loopt zonder klepel gemakkelijker omdat er geen klepel is die als het ware mee getrokken moet worden.

Waarschijnlijk is het uurwerkl niet recht-tikkend.

Hang de klepel op en luister of het uurwerk regelmatig tikt. Desnoods til je hem aan een kant iets op zodat de tik dan regelmatiger word. Tafelklokjes zijn daar als regel nogal gevoelig voor.

Als dat het probleem verhelpt dan is het een kwestie van de gaffel waar de klepel aan hangt verplaatsen t.o.v. het anker. Doe dat proefondervindelijk.

Als deze oplossing niet helpt moet er waarschijnlijk verbust worden en moet het uurwerk uit elkaar.

Veel succes

Gr

Ton

• PP van der Meer

Hij had de vraag ook in een ander topic gepost en daar heb ik iets soortgelijks gezegd. Overigens gebruiken jullie het verkeerde woord. In een klok waarmee je een luidklok (een metalen ding dat geluid moet maken, bijvoorbeeld in een kerktoren of carillon) hangt een klepel die door het slaan tegen de klok het geluid laat produceren. In een klok waarmee je een uurwerk bedoelt dat met wijzers de tijd aanwijst heet het ding dat heen en weer zwaait om het uurwerk op tijd te laten lopen een slinger.

• Ton Dol

PP

Je hebt helemaal gelijk, maar ik antwoordde in de trant van de vraagsteller

Gr

Ton

• Tokepos

Hallo,

Allemaal bedankt voor de reacties.

De klok loopt weer fantastisch.

Ik heb de gaffel iets verbogen en de hele klok voorzichtig met een weinig olie behandeld.