Friese stoelklok is van slag

  • Gerrit Schaufeli

    Goedemorgen,

    Wij hebben onlangs een antieke Friese stoelklok gekocht,echter hij is helemaal van slag.

    Hij slaat als een idioot,bijvoorbeeld als ie 2 uur moet slaan,slaat ie 10 uur,op het halve uur slaat ie ook soms 10 keer,en dan soms weer 3 of 4 keer,hij is compleet de weg kwijt.

    Weet iemand hoe ik hem weer goed kan krijgen?,of moet ik echt naar een klokkenmaker?

    Bijvoorbaat mijn dank

    Hartelijke groet:Gerrit

  • Marino

    Hello Gerrit

    De meest waarschijnlijke oorzaak is dat gans het nest kompeet vervuild en vastgekoekt zit wegens een tevéél aan onderhoud (je bent heus niet de énige hoor).

    De énige echt goede oplossing daarvoor is gans het werk uit elkaar halen en in de Ultrasoon wippen .

    Daarna terug in elkaar zetten en met de JUISTE olie “gesmeerd” zal je klokje hoogst waarschijnlijk weer lopen als (bijna) nieuw !

    Veel succes en de groetjes

    Marino

  • martin meijer

    Hallo Gerrit,

    Als een staartklok van slag is dan kan je het volgende doen: de klok laten slaan door de minuutwijzer te verdraaien, als de klok een slag geeft doordraaien naar het volgende halfuur of als er een kwartierslag op zit naar het volgende kwartier. De klok slaat b.v. drie slagen en staat op half 11, de ketting linksachter optillen zodat er geen kracht staat op het slagwerk en dan de wijzers doordraaien tot ongeveer 7min. over 3. Als het goed is dan is de klok nu op slag. Nu op tijd zetten en doordraaien en per half uur laten slaan.

    Het slaan van het slagwerk is niet gekoppeld aan de wijzers, dus als de wijzer worden doorgedraaid zonder deklok te laten slaan dan gaat het apparaat van slag.

    Er is nog een andere methode, verwijder de kap van de klok. Aan de rechter kant zitten twee verticale pilaren. In het midden daarvan een horizontale ronde lichteras. Door die as te verdraaien wordt het slagwerk in werking gezet, dus zoveel verdraaien zodat het slagwerk in overeen stemming is met wat de wijzers aangeven.

    succes, Martin Meijer, uurwerkhersteller.

  • Gerrit Schaufeli

    Omdat mijn computer een hele poos kapot is geweest,ben ik niet in de gelegenheid geweest om te reageren.

    Maar ik wil heel graag meneer Martin Meijer hartelijk dank zeggen,door zijn tip slaat mijn klok nu weer perfect!

    Dus bij deze nogmaals BEDANKT!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Hartelijke groet: Gerrit Schaufeli.

  • Fred

    Goedenmorgen,

    Mijn 1 wijzerige stoelklok is steeds van slag als hij 11 uur slaat, wat kan er aan de hand zijn?

  • Martin Meijer

    Hallo Gerrit,

    Is het een antieke klok en hoe slaat hij dan de volgede uren?

    Groeten Martin Meijer, uurwerkhersteller.

  • Sjaak

    Goede dag Martin

    Ik heb een Friese staartklok gekocht en het volgende doet zich voor de klok slaat op de kwartieren een bel geluid op het half uur slaat hij bijv om half 4 uur 4 keer bel geluid. 

    Op het hele uur 4 keer met andere bel er zitten twee bellen op. 

    Nu doet zich het volgende voor dat ik de klok 2 x daags het gewicht op moet trekken omdat hij twee keer zo veel slaat. 

    Wat is hier het probleem , de klok loopt netjes op tijd loop mooi qau geluid alleen op het halve uur slaat hij teveel 

    groetjes Sjaak