Ik geloof dat ik hier een aantal gelijkgestemden heb getroffen of aan kan treffen. Herkennen jullie je in de volgende frustraties of hebben jullie leuke tips voor mij?
1. Helaas lijken alle boeken over klokken in het algemeen zich te richten op antiekverzamelaars, voor wie de buitenkant minstens net zo belangrijk is als de buitenkant, zo niet belangrijker, en voor wie het zeer oud, zeldzaam en vooral kostbaar moet zijn, wil het enigszins interessant zijn. Boeken over uurwerken, dus de technische kant, lijken zich echter alleen te richten op werktuigbouwkundigen en geschoolde instrumentmakers die beschikken over draaibanken en zo. Er lijken niet of nauwelijks boeken te zijn voor mensen die geïnteresseerd zijn in ‘gewone’ uurwerken, dus mechanische klokken die niet oud of exclusief zijn en niet of nauwelijks waarde hebben. Of vergis ik me daar in?
2. Hetzelfde geldt voor internetsites. Ik ben ook modelbouwer, en daarover is een schat aan informatie te vinden op allerlei sites, forums etc. Eigenlijk is alles wel op internet te vinden. Sinds ik in klokken geïnteresseerd ben merk ik dat dit op dat gebied erg tegenvalt. Als je op een bepaald type klok googlet vind je bijna alleen advertenties van particulieren op sites als marktplaats, of sites van professionele klokken- en antiekhandelaren, en erg weinig sites met geschiedenis van klokken of hoe je met uurwerken om moet gaan. Gelukkig heb ik nu deze site (en klokhus.nl) gevonden, maar zijn er nog andere levendige Nederlandse sites?
3. Met uitzondering van Comtoiseklokken, waar ook het nodige over te vinden is, lijken de enige klokken die de gewone man zich kan veroorloven en die in voldoende mate aangeboden worden goedkope Duitse regulateurs (meestal van ongeveer ongeveer 1900-1930), Schwarzwaldklokken met ‘houten’ uurwerk (meestal ongeveer 1880-1900), pendules van ongeveer 1900-1950 en 20e-eeuwse replica’s van Warmink van Friese stoeltjes- en staartklokken, en koekoeksklokken (meestal van na de tweede wereldoorlog) te zijn. Blijkbaar houden toch heel veel mensen zich met veel plezier met dit soort klokken bezig, maar met name daarover is erg weinig informatie te vinden. Of hebben jullie suggesties voor boeken, forums, sites etc.?
Zelf ben ik momenteel met name geïnteresseerd in de houten uurwerken van Schwarzwaldklokken omdat het zo’n eenvoudige techniek is, en in koekoeksklokken. Ik zou graag informatie vinden over hoe je een houten uurwerk kunt demonteren en onderhouden en van koekoeksklokken vooral hoe je allerlei dingen afstelt: koekoeken die niet helemaal naar buiten komen of waarbij het deurtje juist niet helemaal sluit, speeldoosjes die niet afslaan en dat soort dingen.