wie kan mijn helpen aan informatie over de zaagklok.
waar ze gemaakt zijn en waar ze vandaan komen
Het betreft een klok die geen veer of gewicht aan een touw of ketting heeft om hem aan te drijven, maar die door zijn eigen gewicht voor de aandrijving zorgt door langs een verticale strip metaal met tanden naar beneden te zakken. Als de klok onderaan terecht gekomen is moet je hem weer naar boven bewegen, op de zelfde manier als je bij een klok met gewichten de gewichten optrekt. Het zijn vrij zeldzame klokken die vooral uit Duitstalige gebieden komen (Duitsland, Zwitersland, Oostenrijk) en heel vaak (of zelfs altijd?) een ‘kuhschwanzpendel’ hebben, dat wil zeggen een heel kort slingertje dat (driftig) vóór de wijzerplaat slingert en door een gaatje bovenin de wijzerplaat met het uurwerk verbonden is. Er staan er op dit moment twee op Marktplaats (heb ik niets mee te maken!): Advertentienr.:247622980 of 235030498 of zoek op zaagklok.
Ook de fabrikant Wuba bracht dergelijke zaagklokken op de markt. Deze tref je voornamelijk aan op de tweedehands aanbiedingssites, veelal onder de vermelding ‘anno 1750’. Duidelijk zal zijn dat deze Wuba-zaagklokken niet uit 1750 stammen, ze zijn slechts gebaseerd op een zaagklok uit 1750. De echte uit rond1750 stammende zaagklokken zijn aanmerkelijk duurder dan de 150 tot 200 euro dure exemplaren.
vinny Schreef:
——————————————————-
> wie kan mijn helpen aan informatie over de
> zaagklok.
> waar ze gemaakt zijn en waar ze vandaan komen
“Zaagklokken anno 1750”
Van mijn zuster heb ik een zaagklokje ontvangen om te restaureren.
De volgende text stond achter op het klokje;
Zaagklokken “anno 1750”
Dit type klok werd voor het eerst rond 1750 in het Zwarte Woud vervaardigd. Een orgineel exemplaar hangt in het Heimat Museum in Triberg/Zwarte Woud. Reeds in die tijd wist men van het eigen gewicht van de klok nuttig gebruik te maken door het uurwerk hierdoor te laten aandrijven. Bijgaande klok is een kopie van één van de oudste types en heeft een achterplaat van lindenhout die helemaal met de hand gesneden is.
Verdere informatie heb ik helaas niet voor u.
Met vriendelijke groet,
Herman Sluijter.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?