slingerlengte

• jhk

Hallo

Mijn vraag is : Ik heb een oud westminster uurwerk en daar wil ik een kolomklok van maken .

Maar nu is de slingerlengte maar 15 cm , en die wil ik graag naar ongeveer 25 cm brengen ?

Ik denk dat het niet gaat want de lengte is toch een gegeven van het uurwerk daar kun je toch niks aan veranderen toch.

Ik heb ook al gehoord dat je de slingerophanging hoger moet maken ! Werk dat ???

Ik ben benieuwd over de reactie .

m.v.g. John

• mgr

Je kunt de slinger langer maken als je er maar voor zorgt dat het zwaartepunt op de zelfde hoogte blijft zitten.

• jerry

Je kunt de slinger zonder problemen verlengen.

Wel moet je ervoor zorgen dat de slinger dan lichter word.(anders loopt de klok veel ste langzaam)

Groetjes,

jerry

• rudi2

Jerry

volgens mij geef je nu een verkeerd antwoord

het gewicht is niet van invloed

de lengte wel

rudi

• Leonardo

Sorry dat ik hierop reageer, ik ben nl. van plan zelf een staande (grandfather of mother) klok te maken. De kast is geen probleem, houtbewerking is m,n vak.

Ik zoek echter een geschikt uurwerk, liefst oud en degelijk, en ik begrijp uit dit antwoord dat dit niet specifiek uit een staande klok hoeft te komen en in feite ieder slingeruurwerk kan gebruiken, klopt dit ? Ben razend benieuwd naar het antwoord.

Mvg Leonardo