Klok doet het niet...

• ducable

Nou als je nooit met je auto naar de garage gaat,dan moet je hem op een gegeven moment wel dragen!!!:D:D:D

• Jeroen

Ducable Schreef:

——————————————————-

> Als je een klok repareren vergelijkt met een bandje plakken vraag ik me af in hoe verre je

> kennis strekt!Ik kan ook een stekker vervangen maar ben geen elektricien omdat ik dat

> kan!Schoonmaken van een uurwerk kan iedereen nl!Maar wat dacht je van slijtage weghalen,tappen

> polijsten,verbussen en garantie geven op de uitgevoerde reparatie?Daar komt wel even wat

> anders bij kijken.Maar ik kan als vakman ook het uurwerk wel even schoonmaken en olie geven voor

> een paar tientjes en dan geef ik garantie tot aan de deur!Maar als je een uurwerk cq klok hebt waar

> je waarde aan hecht laat er dan niet een hobbyist aan sleutelen!

Beste Ducable,

Ik zal toch nog even reageren ondanks dat ik op dit moment weinig tijd heb.

Het repareren van DIT klokje is, zoals het nu lijkt, van het technisch niveau van een bandje plakken.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit voor alle klokreparaties geldt.

Niet alle hobbyklokkenmakers zijn oliesmeerders. Ze zijn er wel natuurlijk, ook ik kom klokken tegen waar de olie van de wijzers druipt.

Hier in mijn werkplaatsje wordt er ook verbust, gepolijst, tappen vernieuwd, tandje vervangen, tandwiel gemaakt, assen enz.. Daar hoef je echt geen klokkenmaker voor te zijn.

Dat doet een niet oliesmerende hobbyklokkenmaker ook allemaal op zijn gemak.

Het verbussen en tappen polijsten zou ik, ondanks de protesten, toch nog steeds op het technisch niveau van een bandje plakken willen classificeren.

Terwijl de beroeps hier altijd mee schermt als zijnde dat het een hele bijzonderheid is.

Ik denk dan altijd dat ze de weg een beetje kwijt zijn en niet weten wat andere technische vaklui allemaal presteren.

Dat krijg je als je de gehele dag een beetje aan de klokken zit te friemelen, dan mis je weleens wat.

Het zijn in ieder geval handelingen waar een beetje technieker zijn hand niet voor omdraait.

Uiteindelijk hebben we hier te maken met techniek die stamt uit een tijd dat de tram nog door een paard getrokken werd, de auto met houten velgen rondreed en het vliegtuig nog bespannen was met linnen.

Dus dat het niveau wat simpel is, dat is niet gek. Repareren van dat soort techniek is in de meeste gevallen dan ook niet zo ingewikkeld.

Dat maakt het voor een hobbyklokkenmaker daarom juist zo leuk om daar in de vrije uurtjes mee bezig te zijn. Lekker relaxed hobby-en. En een mooi resultaat aan het eind.

Dat je voor een paar tientjes wel olie wil geven met garantie tot aan de deur dat stuit me werkelijk ttegen d e borst.

Zo zou ik niet kunnen werken, mijn gehele leven werk ik al op basis van “ ik doe het goed, of ik doe het niet”.

Dat ik dan een paar tientjes daardoor evt. misloop daar lig ik echt niet wakker van.

Dus niet mijn stijl. BAH.

Verder lees ik nu ook weer de woorden die de meeste beroepsklokkenmakers gebruiken om de mensen angst aan te jagen voor de hobbyklokkenmaker.

Allemaal vullis die hobbyklokkenmakers. (Kort samengevat.)

Als dat zo zou zijn dan snap ik niet waar de beroeps bang voor is, want al die zogenaamde

gemolde klokken komen dan als de mensen er moe van zijn uiteindelijk toch weer bij de beroepsklokkenmaker terecht.

Dus zo leveren al die knoeiende hobbyklokkenmakers jullie alleen maar meer werk op!!!

Maar jullie weet wel beter natuurlijk, vandaar al die bangmakerij.

Groet Jeroen, hobbyklokkenmaker.

• Jeroen

Total Loss wil zeggen dat de reparatieprijs duurder is als de waarde van het onderhavige goed.

De waarde van de klok ligt in dit geval redelijk vast.

Dus om de klok te redden zal je het moeten zoeken in het verlagen van de reparatieprijs.

Vandaar mijn advies aan TS om naar een GOEDE hobbyklokkenmaker te gaan.

Nagenoeg alle klokken zijn reparabel.

Ik heb er in ieder geval nog nooit een gehad waarvan ik zeg, “Gooi maar weg”.

Jeroen, hobbyklokkenmaker.

• jeroen

Beste Joris,

Als je het niet aandurft dan zou ik er verder niets meer mee aanvangen en op zoek gaan naar een plaatselijke goede hobbyklokkenmaker.

Af en toe heb ik mensen die niet zo lang willen wachten totdat ik tijd heb om hun klokje te repareren en die verwijs ik dan naar Marktplaats om daar een oproep te zetten voor een hobbyist.

Meestal melden zich wel een paar. Rubriek Antiek/Klokken en dan uiteraard Gezocht. Fotootje erbij en klaar is kees.

VRaag in ieder geval of hij/zij ook de veren demonteerd en schoonmaakt. Doet hij/zij dat niet dan andere kiezen.

Succes !!!!

Groet Jereon, hobbyklokkenmaker.

• Jereon

Vergeet ik nog.

Zet de WD40 maar gauw ver weg !!!

Jeroen, hobbyklokkenmaker.

• Tokepos

Mijn tafelklok tikt prima als ik de klepel er afhaal. Hij staat nu al 2 dagen te tikken, maar zodra ik de klepel er weer aanhang, staat hij na een poosje stil.

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

• PP van der Meer

Ik denk dat hij dan een beetje scheef staat. Ik zou gaan experimenteren met stukjes karton onder de ene of de andere kant. Luister naar de tik, of die ‘regelmatig’ naar allebei de kanten is.

PP