Klok doet het niet...

• J Meijer

Hallo,

Ik heb gisteren een klok gekregen van mijn moeder, hij doet het niet en ik heb het vermoeden dat hij te hard is opgedraaid. Ik krijg namelijk geen enkele beweging in de asjes?

Heeft iemand enig idee wat ik er aan kan doen en heeft iemand enig idee wat het kost om zo'n klok na te kijken?

Alvast bedant!

Joris Meijer

• Martin Meijer

Hallo Joris,

Een klok te strak opwinden kan niet want dan zou de fabrikant wel een kortere veer geplaatst hebben. Waarschijnlijk is er met het vervoer iets misgegaan of de klok is vuil en moet gereviseerd worden. De kosten liggen denk ik tussen de €130,- en €200,-. Laat het wel door een vakman doen als het goed is dan krijg je daar ook garantie op. Ik weet niet waar je woont maar ik woon in Drenthe.

Met vriendelijke groeten Martin Meijer, uurwerkhersteller.

• J Meijer

Hallo Martin, (mooie achternaam trouwens)

Ik ben bang dat de hele klok minder waard is dan de reparatiekosten. Ik zal de klok eens uit de kast halen en een voorzichtig kijken of er niets verbogen is oid. Ik woon vlak bij Den Bosch dus Drenthe is wat uit de buurt.

Bedankt voor je antwoord.

Joris meijer , klokkijker.

• Jeroen

Beste Joris,

Als de klok het bij je moeder al niet meer deed dan is ie waarschijnlijk toe aan een schoonmaakbeurt en wat olie.

Uurwerk zal geheel uit elkaar moeten en de veren uit de trommels.

Evt. als je handig bent is dat zelf te doen (vergelijk het met een bandje plakken, ongeveer zelfde niveau, alleen leuker om te doen).

Houd er rekening mee dat ie daarna wel afgesteld moet worden en als beginner maak je natuurlijk voldoende foto's.

Controleer wel eerst voor je eraan begint of er niet teveel ruimte op de assen zit.

Ergens veel ruimte, dan is zelf doen geen haalbare kaart.

Als de klok het na het vervoer niet meer deed dan zal hij waarschijlijk afgesteld moeten worden. Dit is ook zelf te doen.

Wat de prijs betreft, voor dit soort klokken is het niet echt lonend om naar een klokkenmaker te gaan want de klok is in zo'n geval een total-loss gevalletje.

Probeer een goede hobby-klokkenmaker. Die zal je meestal wel voor een paar tientjes kunnen helpen.

Succes.

Groet Jeroen, hobby-klokkenmaker.

• Ducable

Als je een klok repareren vergelijkt met een bandje plakken vraag ik me af in hoe verre je kennis strekt!Ik kan ook een stekker vervangen maar ben geen elektricien omdat ik dat kan!Schoonmaken van een uurwerk kan iedereen nl!Maar wat dacht je van slijtage weghalen,tappen polijsten,verbussen en garantie geven op de uitgevoerde reparatie?Daar komt wel even wat anders bij kijken.Maar ik kan als vakman ook het uurwerk wel even schoonmaken en olie geven voor een paar tientjes en dan geef ik garantie tot aan de deur!Maar als je een uurwerk cq klok hebt waar je waarde aan hecht laat er dan niet een hobbyist aan sleutelen!

• ducable

Pas als een vakman een uurwerk heeft beoordeeld en er geen reparatie lonend is is een uurwerk totall loss!!zolang een uurwerk technisch gezien reparabel is bepaald de klant of ie het er voor over heeft!En waar een hobby klokkenmaker zegt dat het uurwerk niet te repareren valt kom je bij ons vakmensen terecht!Wil trouwens niet zeggen dat er geen technische mensen zijn die geen klokken maker zijn maar bv instrumentmaker die weten waar ze mee bezig zijn.

• rudi

Jeroen

een bandje plakken kan je niet vergelijken met een klok demonteren

wat denk je bv van het ontspannen van een geheel opgewonden veer

je zal niet de eerste zijn die geen vel meer op zijn vingers heeft toen hij probeerde een veer te ontspannen

plus de schade aan het uurwerk dat gegarandeerd uit

je handen schiet

rudi

• J Meijer

Het uit elkaar halen van de klok krijg ik denk ik wel voor elkaar, al dan niet met vel op mijn vingers. Om hem daarna weer in elkaar te zetten lijkt me van een heel andere orde, ik ga er in ieder geval niet aan beginnen. Maar een hobbyklokkenmaker in de buurt van Den Bosch mag zich er van mij aan wagen voor een paar tientjes. De klok deed het bij mijn moeder overigens ook al niet hoor. Wat voor olie gebruik je voor een klok? Ik heb nog wel een spuitbus WD-40 staan.

• ducable

Wat dacht je van klokkenolie???WD40 ontvet.Probeer eens slaolie:Dwerkt goed op de lange duur.als je daarna maar niet bij mij komt met het uurwerk:D

• Marino

Inderdaad Ducable en dan wordt het verbussen geblazen !

Wij gebruiken daarvoor speciale klokolie en als het maar voor één klokje is is dat het zeker niet waard want die olie kost je wel de oren van je kop !

Een goede klokkenmaker in je buurt is wel degelijk aan te raden en als je het per sé zelf wilt proberen dan eerst alles losmaken met WD40 en daarna goed uitblazen met de compressor .

En als olie gebruik je dan maar een GOEDE Singerolie maar dan wel jaarlijks herhalen ,want je auto draag je toch ook regelmatig naar de garage ?

Veel succes en de groetjes

Marino