Ik heb een comtoise die op het hele uur keurig netjes laat weten dat het twaalf uur is
en dat twee keer . op alle uren slaat hij twaalf keer
op het halve uur geeft hij een slag .
Hoe krijg ik die ongehoorzame klok weer in het gareel ?????
Hallo Ranny,
Het tellen van de slagen gebeurt door een taster die op een soort slakkenhuis valt. des te meer slagen de klok moet geven des te dieper zakt de taster. Waarschijnlijk is die verbogen. dit is op te lossen door de wijzers en wijzerplaat te demonteren. Daarna de minuutwijzer weer monteren en de klok laten slaan. Dan gaat de taster voor het slakkenhuis langs, voorzichtig verbuigen!! Als je niet handig bent of er geen verstand van hebt, niet an beginnen en breng de klok naar een goede uurwerkmaker. Er wordt al voldoende verprutst!
Waarschijlijk is de taster verbogen doordat de klok is doorgedraaid, zonder tussentijds te laten slaan.
Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.
Martin
Hartelijk dank voor je reactie
Ik ben onmiddellijk aan de slag gegaan , en het was inderdaad zoals je beschreef
Na het weer terugbrengen in de oude situatie , slaat hij weer correct .
Ik heb inderdaad doorgedraaid zonder tussentijds te laten slaan .
Nogmaals dank voor je raadgeving .
Ranny de Groen
Wel een beetje raar verhaal over dat slakkenhuis, want dat past bij een slagwerk met sluitschijf, terwijl ik begrepen heb dat een vast kenmerk van comtoises juist is dat ze zaag-slagwerk hebben, juist omdat het daarbij repetitie veel eenvoudiger te realiseren is. Ranny melde dat de klok de uren (aanvankelijke steeds 12) twee keer achter elkaar sloeg, dus hij had repetitie (overigens ook een vast kenmerk van comtoises), dus hij moet een zaag-slagwerk gehad hebben en geen slakkenhuis!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?