opwindklok olympic loopt achter

• Betty

Hallo,

ik kocht op marktplaats een klok van het merk Olympic (jaren 60 werd gezegd).

Je moet zowel het uurwerk als de tingels die ieder half&heel uur klinken opwinden met een sleuteltje.

Maar de klok loopt te langzaam; binnen een dag is het een uur te vroeg.

Aan de achterkant/binnenkant zit het vliegwieltje (?) dat de boel aandrijft. En daar links en rechtsvan staan een min- en een plusteken. Dat heeft vast iets te maken met afstellen indien hij voor- of achterloopt.

Maar aan welke schroefjes moet je dan draaien? Achter dat vliegwieltje zitten 2 schroefjes, moet je daar iets mee doen?

Hartelijk dank voor jullie tips! Want het klokje is veel te gezellig om weg te doen.

Groeten Betty

• Ton Dol

Betty,

Je hebt kennelijk een klok met zweefbalans

Bij de balans (vliegwieltje) dient er te worden afgesteld.

Als regel zoek je daar naar een handeltje, schroefjes zoals jij zegt kan ik me zo niet voorstellen.

Dat handeltje moet naar het +teken. Dan zal het uurwerk sneller gaan. Echter een uur per dag…….ik vraag me af of je het daarmee redt. Het is wel wat veel, maar eerst maar proberen.

Gr

T

• Betty

Ton,

hartelijk dank want dankzij jouw uitleg vond ik nog een schroefje bij dat vliegwieltje. Geen hendeltje, maar een schroefje waardoor er een ijzertje harder/zachter tegen het vliegwieltje aandrukt.

Daar ben ik nu mee aan het experimenteren: strakker en losser draaien.

En mocht het niet baten, dan ga ik naar een klokkenatelier.

Groet,

Betty

• Ducable

Een uur per dag afregelen met een zweefbalans gaat niet lukken!Dit is nl een fijnafregeling en er is dus meer met het uurwerk ad hand.In 9 van de 10 gevallen is een uurwerk aan onderhoud toe!

• Marino Velghe

Als ik het goed voorheb is dit de regelvijs waarmee je een pal kan verzetten die gewoonweg de balansveer verkort of verlengd , daar moet het zeker mee lukken , dit wordt veel gebruikt bij klokken met een zweefbalans .

Veel succes en vooral geduld

Marino

• Ducable

Een zweefbalans wordt geregeld door de gewichtjes te verschuiven!heeft dus niets met de spiraalveer te maken!De gewichtjes worden wat naar buiten of naar binnen verplaatst al naar gelang het uurwerk voor of achter loopt.

• martin

Hallo Betty,

Er worden ook balansen gebruikt wwaar bij de werkzame lengte van de spiraalveer gelegeld kan worden (langer maken=achterlopen/ korter maken=voorlopen). Maar een uur is inderdaad erg veel en niet op die manier bij te regelen. Wat Ducable al opmerkte, er is iets anders aan de hand!! Als ik u was zou ik er zelf niet aan gaan zitten sleutelen als je er geen versand van hebt!! Zoek een goede uurwerkmaker, iemand die het voor zijn vak doet. Een goed willende hobbyïst kan wel eens fout aflopen voor het uurwerk. Ik krijg regelmatig uurwerken op mijn werkbank die die op deze wijze “gerepareerd” zijn. Ellende alom. Ik wil niet zeggen dat er geen goede amateurs zijn maar er wordt wel eens vergeten dat het een echt VAK is.

Met vriendelijke groeten Martin Meijer.

• Ducable

Zo ist Martin!Een mooi beroep wat ik al ruim 30 jaar beoefen:D

• martin

Ik ook al ruim 30 jaar, soms in Hoorn de opleiding gehad?

• Ducable

Ja klopt,van 1972-1976.