slagwerk comtoise

• mieke

Onlangs heb ik een comtoise gekregen.

Het slagwerk kan ik niet op de goede uren laten slaan.

Kan iemand mij helpen?

Mieke

• herman

Een comtoise kan , normaal, nooit van slag. De kleine wijzer zit vast aan het “telwiel” . Ik denk dat de kleine wijzer verkeert staat.

Hij staat op een vierkant geklemt , waarschijnlijk met kuisen wijzers afgehaalt en er verkeert terug opgezet.

Als de klok echter altijd maar één keer slaat is er een ander probleem.Dan is waarschijlijk met het transport een lichter losgekomen of stuk gegaan.

• John

Hallo Mieke

Kun je mij vertellen wat het slagwerk doet .

1 . slaat hij op de halve uren een keer : of niet.

2. als hij op de hele uren slaat is dat dan op volgorde dus 1.2.3.4.5. enz. niet naar de stand van de wijzer kijken is niet van belang . of slaat hij van alles door mekaar .

m.v.g. John

• mieke

Hallo Herman,

Beankt voor je reactie.

De comtoise is aardig op slag!!

Moet hem nog soms wel “helpen”, dmv het aktiveren van het radertje.

Eerst maar afwachten?

Groeten

Mieke

• mieke

Hoi John,

Zie bericht bij Herman.

Bedankt voor je reactie.

Groeten,

Mieke

• martin

Hallo Mieke,

Als je de klok moet “helpen” om het slagwerk te laten lopen dan is toch iets niet in orde! Misschien is het slagwerk verkeerd afgesteld of is het uurwerk smerig. Als het erg vuil is (en dus niet goed werkt) moet je het apparaat naar een goede uurwerkhersteller brengen. Als je er zelf geen verstand van hebt dan is het verstandig om er niet zelf aan te gaan zitten sleutelen.

Met vriendelijke groeten Martin Meijer, uurwerkhersteller.

• frans

Beste Mieke,

Als het slagwerk van je comtoise op de verkeerde tijd slaat, dan moet je de grote wijzer losschroeven en op het hele uur terugplaatsen en weer vastschroeven. Veel succes,

Frans.

• Truus

L.S.

Onze comtoise klok, met draad slinger, is sinds enkele weken begonnen met op het half uur twee keer te slaan i.p.v.één keer.

Weet iemand hoe dit weer in orde gemaakt kan worden.

Truus