friese staartklok

• Anita

Ik heb een vraagje, in onze vakantie hebben de kinderen de gewichten van de klok opgehezen sinds dien slaat hij niet meer.De gewichten waren helemaal beneden en de klok stond stil.Wie mij vertellen hoe ik hem weer kan laten slaan ,het uurwerk doet het wel.

• martin

Hallo Anita,

De wijzers even doordraaien tot voorbij 12 uur, als het goed is dan moet hij gaan slaan. Is dat niet het geval dan zeer voorzichtig aan het gewichht van het slagwerk (links) trekken. Dit is eigenlijk niet een fraaie oplossing (als het werkt) maar ik kan moeilijk vragen om even langs te komen in mijn werkplaats. Dat is wat ik mijn klanten adviseer met zo`n probleem. Lukt dit niet, dan een goede uurwerkhersteller raadplegen, ik zou er niet zelf aan zitten sleutelen.

Met vriendelijke groeten, Martin Meijer. Uurwerkhersteller.

• Anita

Martin

Bedankt voor het advies na een paar keer aan de voorzichtig aan de ketting te hebben getrokken doet hij het weer prima.

Groetjes Anita

• Willem,

Als je de slagkant niet hebt kunnen ophijsen, is het einde van de ketting waarsch vastgelopen op t ophijswiel.

Of de ketting is er afgelopen en moet goed op het ophijswiel worden aangetracht.

• Wim

Goedemorgen,

Ik heb een oude, niet antieke friese staartklok. Om de klok niet door te laten lopen, heb ik voor ik op vakantie ging de gewichten van de kettingen gehaald. Na de vakantie heb ik de gewichten terug gehangen aan de 2 kettingen, waar ze hingen toen ik weg ging en nu zit er geen beweging meer in. Ik kan de kettingen niet meer optrekken en krijg de klok niet meer aan de gang.

Wat te doen?

Vriendelijke groet.

Wim