24 uur lopen

• Barend Kloppenburg

Geacht forum

Ik heb een antieke klok, een touwgang, die slechts 20 uur loopt wanneer hij maximaal wordt opgetrokken, wat kan hiervoor de oorzaak zijn?

Het enige waar ik zelf opkom, is een versleten kamwiel(zeg ik het goed?) waardoor de diameter is afgenomen. Dit omdat de klok een aantal jaren op ketting heeft gelopen met wellicht bovenmatige slijtage aan dit wiel.

Groet,

Barend Kloppenburg

• martin

Hallo Barend,

Als het een antieke klok is dan is het waarschijnlijk een Engelse klok (in een kast) of een Luikse klok. Maar dat is natuurlijk nooit met zekerheid te zeggen!

Een klok met en touwgang bestaat niet, dat is de manier van aandrijving plus het gewicht. Waarschijlijk zit er een ankergang in, dat is het bovenste rad plus het anker. Waardoor deze klok 20 uur loopt is moeilijk te zeggen: touw is ingekort; de valhoogte van het gewicht is beperkt (de klok zit in een kast). Maar het is normaal dat sommige uurwerken een dag lopen b.v. friese staartklok, sommige engelse staande horloges, luikse klok, schwartzwalder.

Het kan ook zijn dat het touw af en toe slipt, als dat zo is dan kunnen er nieuwe pennen ingezet worden. Het touw kan ook te dun zijn geworden.

Met vriendelijke groeten Martin Meijer,uurwerkmaker.

• PP van der Meer

Het is inderdaad van belang te weten wat voor klok het is. Er zijn klokken (vooral klokken uit de begintijd, maar dan heb je het over vele eeuwen oud, of replica's daarvan, zoals waaguurwerkjes) die zelfs maar maximaal 12 uur liepen. Het hoeft dus niet iets te zijn wat mis is.