Doorslaan Comtoise

• Ducable

Comtoise uurwerk met veren blijft doorslaan,maw slagwerk stuit niet!stuitlichter wordt iedere keer teruggeslagen!Wat te doen kwa afstelling?

• warrie bosscher

Ken het uurwerk van een comtoise niet uit mijn hoofd, maar ik denk nu aan een Fries uurwerk

Als de klok altijd goed heeft geslagen, denk ik eerst aan slijtage.

Gebeurt dit na demontage dan denk ik aan afstelling. De sluitlichter valt niet op het juiste moment, iets te vroeg. Daardoor wordt de lichter weer opgetild.

Uurwerk op een stand zetten en observeren……….. Op zeker moment doorzie je het probleem. Succes.

Kan nu even niet bij mijn eigen comtoise kijken. Heb een gebroken been ( heup ). Ben een van de tienduizend NL die tijdens het schaatsen die tijdens het schaatsen is gevallen.

• martin

Hallo Ducable,

De stuitpen op het stuitrad (tweede van boven) is verbogen of afgebroken. De lichter die het stuitrad vrijmaakt is vettig iod waardoor deze niet in de ruststand terug valt, dus blijft hangen. Als dat het geval is pen repareren, de lichter schoonmaken. Is dit niet het geval en heb je er verder geen verstand van zoek een goede klokkenmaker. Als je inde buurt van Beilen woont kom dan een keer langs.

Met vriendelijke groeten, Martin Meijer, uurwerkhersteller.

• hans van Woerden

Waarschijnlijk moet de grote lichter iets worden verbogen, zodat kleine lichter door contragewicht (of veer) naar binnen kan vallen. Ook kan contragewicht of veer onvoldoende zijn werk doen. er zijn echter meer oorzaken denkbaar van dit vaak voorkomende probleempje.