een los rad

• warrie bosscher

Het sterrad ( ? ) van het slagwerk heeft een klemverbinding op de as. Daardoor is een afstelling voor de hamer(s) van het slagwerk mogelijk.

Probleem: Tijdens het afstellen is het sterrad los gaan zitten. De as is wellicht conisch waardoor het rad ongeveer een halve mmm axiaal verschuift en steeds losser is gaan zitten.

Hoe kan ik nu het rad fixeren zonder het uurwerk te demonteren? Er is enkele mm ruimte tussen de achterste platine en het rad. Met een dunne platte schroevendraaier kan ik het rad ietsje terug drukken, maar dat houdt niet voor de lange duur.

Wat zouden jullie doen?

Graag advies.

Warrie

• Ton Dol

Warrie,

Als regel zit het sterrad op de as geklemd. Ik heb nooit gezien dat de as conisch is, al zou dat wel kunnen.

Je zou het uurwerk even moeten demonteren en het rad op de juiste afstand op een klinkbankje moeten vastslaan.

Is het een starre as en zit het sterrad los, dan zou je er een passende bus in het sterrad kunnen met de triebniet en dan tegelijk in een klinkbankje op de juiste plaats op de as slaan.

Gr

T

• warrie bosscher

Het uurwerk heb ik vorige week gedemonteerd, gereinigd en van een nieuwe gangveer voorzien. Hij loopt prima, slaat zijn melodie correct. Maar het sterrad gooit na een week roet in het eten. Dus als het even kan, wil ik het uurwerk niet weer demonteren.

Het sterrad zit tegen een rondsel aan. Nu is er een kleine spleet tussen rondsel en sterrad. Hij moet dus pakweg 0,4 mm opschuiven en zit dan klem.

Jouw idee lijkt me een goede. Ik wacht er nog mee. Zien of er nog andere ideeën komen

Bedankt in ieder geval.

Warrie

• Ducable

Ben bang dat als je het goed wilt doen dat je het geheel weer zult moeten demonteren!Ach tis een mooi vak en als er nooit eens iets tegenzit ga je naast je schoenen lopen:DAlle ander opties wordt in mijn ogen prutswerk dus ff ademhalen en weer loshalen!

• Marino Velghe

Al eens een klein drupje Loctite 270 geprobeerd ?

Opletten waar je het aandoet en eerst goed ontvetten .

Succes verzekerd !warrie bosscher schreef:

>

> Het sterrad ( ? ) van het slagwerk heeft een klemverbinding

> op de as. Daardoor is een afstelling voor de hamer(s) van het

> slagwerk mogelijk.

>

> Probleem: Tijdens het afstellen is het sterrad los gaan

> zitten. De as is wellicht conisch waardoor het rad ongeveer

> een halve mmm axiaal verschuift en steeds losser is gaan

> zitten.

>

> Hoe kan ik nu het rad fixeren zonder het uurwerk te