Zaanse klok

• Bert Groener

Hallo,

Je bericht is al oud. Misschien heb je de klok ondertussen al aan het lopen. Ik ben pas begonnen om oude Zaanse klokken aan het lopen te maken. Ik heb er nu 3 en lopen allemaal weer goed. De klok van jou loopt een paar minuten en blijft dan staan. Dit probleem had ik ook met de laatste klok. Ik heb wel gevonden waarom hij maar even loopt. Het zit hem in de slinger.

Als de slinger-as keurig recht is, loopt hij tegen de binnen kant van de kast. Meestal is dit niet te horen, maar met het oor dicht tegen de klok kun je een zacht schurend geluid horen.

Ik heb dit probleem eenvoudig opgelost. Zorg dat de slingerveer recht zit, anders krijg je wringing in de beweging van de slinger en dat remt af. Buig de as van de slinger, waar hij aan de slingerveer hangt, heel iets naar voren. Op deze manier zoekt de slinger een nieuw evenwicht en zal verder van de kastwand af komen te hangen, en loopt nu vrij van de kast. Nu zal de klok goed lopen zonder dan hij blijft staan na een paar minuten.

Bij mij werkt dit prima en de klok loop nu goed.

Succes

Bert

• Mike van Dijk

Goeie dag, Ik kan niet Nederlands skrijwen ek ben Suid Afrikaans.

Ek het ‘n zaanse klok van my ouers geerf, die uurwerk loop perfek, maar die klok slaan nie op die halfuur en uur. Is daar ’n verstelling, met ander woorde wat moet ek doen om die slagwerk “inwerking te stel” ??

Groete

Mike

• Hans

Hey allemaal

Ik heb een vraagje

Ik heb een zaanse klok gekregen als een verjaardags cado

Maar er is een probleem

Buiten de klok hangen kettingen en aan die kettingen horen de gewichten aan the hangen

Toen ik de klok opwond door mijn hand onder het gewicht te don en aan de kettingen te trekken

Maar toen ze boven waren toen liep de klok nog maar toen zakte het gewicht weg naar beneden

De kettingen zitten wel op de katrol en ik kan die ketting de hele tijd op en neer trekken

Wat is er gebeurd en wat kan ik doen :D

• Ducable

Dan is de palveer defect.Uurwerk zal uit elkaar gehaald moeten worden.

Palrad loshalen en nieuwe palveer monteren.