Zaanse klok

• John van der Veeken

Hallo mensen.

Ik zoek wat advies. Ik heb enkele Zaanse klokken die niet meer lopen.

Ik heb ze schoongemaakt en geolied.-Ik krijg ze echter niet aan de gang-

Althans ik krijg ze wel aan de gang, echter maar voor een paar minuten.

Ik ben er vrij zeker van dat er geen defect is maar dat het een kleinigheid betreft.

Ze hebben het vroeger altijd gedaan-hebben vervolgens enige jaren opgeslagen gelegen.

Weet iemand hier raad mee

PS. Ik heb geen behoefte aan advies om naar een klokkenmaker te gaan.

Ik wil het namelijk zelf voor mekaar krijgen.

Bvd,

John vd Veeken.

• Ducable

Ok dan hier advies van een klokkenmaker!Je demonteerd het hele uurwerk,je gaat de tappen polijsten zodat ze mooi glad zijn ,vervolgens zet je nieuwe lagerbusjes in de ongetwijfeld uitgesleten tapgaten,je polijst de bekken van het anker,dan reinig je het uurwerk in een ultrasoon met speciaal klokkenbad.Spoelt het geheel na in de wasbenzine en droogt het goed.Vervolgens monteer je het uurwerk weer en uiteraard stel je de gang en het slagwerk af.Je maakt de kast schoon en zet deze in de meubelolie.Uurwerk weer inbouwen en gegarandeerd loopt je uurwerk weer jaren probleemloos.Daar heb je geen klokkenmaker voor nodig zoals je zult begrijpen dat kun je zelf ook wel hoor!!Laat je even weten of het gelukt is???Vr groet van een prof klokkenmaker.:D:D:D

• Marino Velghe

Als alles volgens de regels weer samenzit en gemonteerd is is de meest waarschijnlijke oorzaak dat ze gewoon niet meer rechttikkend is , dwz dat de pauses tussen tik en tak niet meer perfekt gelijk zijn wat bij slingerklokken een absolute must is !

Al wat je daarvoor nodig hebt is een waterpasje om ze mooi recht te hangen en …uw oortjes !

Aan de achterkant van het loopwerk vertrekt er een armpje vanaf het anker en dat uitmond in een vorkje waar uw slinger doorloopt .

Dit armpje is “draaibaar” of regelbaar op het anker bevestigd en kan dus gewoon verzet worden, hoeveel is slechts bij proef te ondervinden maar ik doe het als volgt , wanneer je de klok bijvoorbeeld naar links moet schuinhangen om een gelijke loop te krijgen dan verstel ik de ankerarm vanaf de achterzijde gezien naar rechts en dit één millimeter per keer , dus in feite steeds naar de zijde waar je ze schuin moet hangen maar vergeet niet telkens uw slinger af te haken , anders heb je geen gevoel in wat je doet !

Je zult zien dat uw klok steeds rechter komt te hangen en het is al bij al een geduldig maar plezierig werje waarvoor je heus géén klokkenmaker nodig hebt hoor !

Die Zaanse klokjes zijn een eenvoudig maar degelijk mechaniek dat verder weinig problemen geeft .

Verder veel succes en de groetjes MarinoJohn van der Veeken schreef:

>

> Hallo mensen.

> Ik zoek wat advies. Ik heb enkele Zaanse klokken die niet

> meer lopen.

> Ik heb ze schoongemaakt en geolied.-Ik krijg ze echter niet

> aan de gang-

> Althans ik krijg ze wel aan de gang, echter maar voor een

> paar minuten.

> Ik ben er vrij zeker van dat er geen defect is maar dat het

> een kleinigheid betreft.

> Ze hebben het vroeger altijd gedaan-hebben vervolgens enige

> jaren opgeslagen gelegen.

> Weet iemand hier raad mee

> PS. Ik heb geen behoefte aan advies om naar een klokkenmaker

> te gaan.

> Ik wil het namelijk zelf voor mekaar krijgen.

>

> Bvd,

>

> John vd Veeken.

• Ducable

Waar je het over hebt is rechttikkend maken,dit werkt natuurlijk alleen als het uurwerk in goede staat is.Heb je inderdaad geen klokkenmaker bij nodig(waarom mollen zoveel mensen de slingerveer dan nog?)Slijtage kun je als je geen kennis van zaken hebt niet weghalen en als de slijtage erg genoeg is kun je doen wat je wilt maar je klokje zal dan nooit goed lopen.Soms kun je trouwens wat leren zonder dat het je geld kost trouwens,klokkenmakers zijn net mensen.

• John van der Veeken

Hallo mensen, bedankt voor jullie reacties en Ducable zeer bedankt voor je heeeeeeeel duidelijke uitleg.Ik weet best wel dat ik geen klokkenreparateur ben, echter zoals ik reeds aangaf wil ik proberen om ze zelf aan de praat te krijgen.

Dit geeft nl de meeste voldoening. Ik zal eens proberen om zoals Marino aangaf om via passen en meten iets te bewerkstelligen,

Groetjes,

John van der Veeken.

• Marino Velghe

Doen , bij mij is het ook zo begonnen …en nu ben ik beroeps , maar niet van de ene dag op de andere hoor want daar komt nog hééééééééél wat bij kijken !John van der Veeken schreef:

>

>

> Hallo mensen, bedankt voor jullie reacties en Ducable zeer

> bedankt voor je heeeeeeeel duidelijke uitleg.Ik weet best wel

> dat ik geen klokkenreparateur ben, echter zoals ik reeds

> aangaf wil ik proberen om ze zelf aan de praat te krijgen.

> Dit geeft nl de meeste voldoening. Ik zal eens proberen om

> zoals Marino aangaf om via passen en meten iets te

> bewerkstelligen,

>

> Groetjes,

>

> John van der Veeken.

• rik

als u ze laat tikke zonder klepel wa doet ze dan het kan zijn da ze niet heel recht hangt

• Johanna Learish

Hallo,

Ik woon in Amerika, heb een Zaanse klok die ik voor een paar maanden bij een klokkenmaker gehad heb en toen ik hem thuis kreeg liep hij wel maar veel teveel vooruit. En nu loopt hij helemaal niet meer. Ik wil hem niet terug brengen bij die man en er schijnt geen andere klokkenmaker hier in de buurt te wonen, tenminste niet een die me op mijn telefoontje beantwoord heeft. Wat kan ik doen om hem weer aan de gang te krijgen?

Al vast bedankt

Johanna

• martin meijer

Hallo Johanna,

Als de klok voorloopt dan moet de slinger lens (het paardje in dit geval) naar beneden. Over de reparatie, U heeft toch garantie? Dat lijkt mij niet meer dan normaal. Ik geef op mijn reparaties 2 jaar garantie.

Groeten Martin Meijer uurwerkhersteller te Beilen.

• P.Liesveld

Hallo John,

Ik zie nu voor het eerst je probleem met je Zaanse Klok. Ik ben ook in het bezit van een Zaanse klok , het is een erfstuk van mijn ouders dus je begrijpt dat ik deze te alle tijden wilt behouden.

Een keer heb ik er problemen mee gehad en toen is hij door een klokkenmaker schoon gemaakt en hij liep weer perfect.

In onze vakantie heeft één van onze dochters ons huis verzorgd maar niet de klok met gevolg toen wij weer thuiskwamen stond deze stil.

Als ik e4r mee aan de slag ging was het zo dat hij enkele minuten liep en daarna weer stil stond.

Opnieuw schoonmaken had geen enkele zin en zo kreeg ik het advies om met de stand van hangen van de klok om daar eens mee te experimenteren.

Ik heb dit gedaan en na een tijdje toen de klok niet geheel recht hing bleef hij lopen en ook nog op tijd.

Het gezegde dat de klok altijd precies recht moet hangen ging bij mij niet op.

Enkele weken geleden stond hij weer stil en had 9ik hem vrij snel weer aan de praat, maar ook weer op de stand dat hij niet geheel recht hing.

Ik heb nu voor alle zekerheid op de muur gemarkeerd hoe de klok hangen moet.

Misschien heb je er wat aan en wens ik je succes.

Groeten,

Piet Liesveld