Als alles volgens de regels weer samenzit en gemonteerd is is de meest waarschijnlijke oorzaak dat ze gewoon niet meer rechttikkend is , dwz dat de pauses tussen tik en tak niet meer perfekt gelijk zijn wat bij slingerklokken een absolute must is !
Al wat je daarvoor nodig hebt is een waterpasje om ze mooi recht te hangen en …uw oortjes !
Aan de achterkant van het loopwerk vertrekt er een armpje vanaf het anker en dat uitmond in een vorkje waar uw slinger doorloopt .
Dit armpje is “draaibaar” of regelbaar op het anker bevestigd en kan dus gewoon verzet worden, hoeveel is slechts bij proef te ondervinden maar ik doe het als volgt , wanneer je de klok bijvoorbeeld naar links moet schuinhangen om een gelijke loop te krijgen dan verstel ik de ankerarm vanaf de achterzijde gezien naar rechts en dit één millimeter per keer , dus in feite steeds naar de zijde waar je ze schuin moet hangen maar vergeet niet telkens uw slinger af te haken , anders heb je geen gevoel in wat je doet !
Je zult zien dat uw klok steeds rechter komt te hangen en het is al bij al een geduldig maar plezierig werje waarvoor je heus géén klokkenmaker nodig hebt hoor !
Die Zaanse klokjes zijn een eenvoudig maar degelijk mechaniek dat verder weinig problemen geeft .
Verder veel succes en de groetjes MarinoJohn van der Veeken schreef:
>
> Hallo mensen.
> Ik zoek wat advies. Ik heb enkele Zaanse klokken die niet
> meer lopen.
> Ik heb ze schoongemaakt en geolied.-Ik krijg ze echter niet
> aan de gang-
> Althans ik krijg ze wel aan de gang, echter maar voor een
> paar minuten.
> Ik ben er vrij zeker van dat er geen defect is maar dat het
> een kleinigheid betreft.
> Ze hebben het vroeger altijd gedaan-hebben vervolgens enige
> jaren opgeslagen gelegen.
> Weet iemand hier raad mee
> PS. Ik heb geen behoefte aan advies om naar een klokkenmaker
> te gaan.
> Ik wil het namelijk zelf voor mekaar krijgen.
>
> Bvd,
>
> John vd Veeken.