comtoise staat stil

• Ade

Als ik de gewichten van mijn wandcomtoise heb opgetrokken gaat hij elke keer stil staan. Meestal pakt hij op de duur de draad wel weer op, maar daarvoor moet ik wel 10 of 20 keer ‘n tikje tegen de slinger geven. Elke keer stopt hij dan weer totdat hij na ’n nieuwe tik eindelijk de draad oppakt. Totdat…….de gewichten weer opnieuw opgetrokken moeten worden.

Het probleem is ontstaan nadat ik hem vanwege het behangen een keertje van de muur heb gehaald en daarna opnieuw heb opgehangen.

Weet iemand hoe dit komt en wat ik er aan kan doen. Ik heb wel eens iets gehoord over ‘waterpas hangen’ Bij gebrek aan een watrpas heb ik dat niet niet gecontroleerd.

• Rob

Hallo Abe,

probeer de klok een kleine stukje naar links of naar rechts te duwen en luister dan goed naar het tikken van de klok of je een regelmatige tik hoort, Het kan zijn dat de klok iets uit het lood moet hangen.

groet

Rob

• Ton Dol

Ade,

Wat Rob zegt is een mogelijkheid.

Wat bij Comtoise ook vaak voorkomt is dat de slinger onder aan de kast tegen de wijzerplaat schuurd.

Geef de slinger ruimte door iets aan de voorkant onder de kast ten leggen dan valt de kast iets achterover.

Gr

T

.

• guido

hallo,

ik ben toevallig ook bezig om mijn comtoise aan de praat te krijgen , met normale gewichten. Door tijdsgebrek heb ik ze laten lopen op verzwaarde gewichten, toen ze een paar maand terug telkens stilviel na een paar uren.

nu probeer ik met de positie te wijzigen, zodat de horizontale loopkrans een vloeiende beweging maakt.

een paar jaar terug (na schilderwerken), bleek de slinger iets gebogen, waardoor deze niet meer mooi in 1 vlak bewoog, en daadoor teveel luchtweerstand kreeg.

Na wat buigwerk liep ze weer perfect.

Guido

• Simone

Hoi,

Waarom laat je de klok niet gewoon eens repareren door een goeie klokkenmaker?

Groeten

KlokkenmakerVanderSchuit

Augustinusga