Ik krijg mijn oude Zaanse Warmink J W A klok niet aan de gang

  • jan de Haas

    Heb een zaanse klok van Warmink en aan het slingerveertje zit nog een slingertje waar uiteindelijk de slinger aan gekoppeld zit en juist dat slingertje

    met het sleufje en gaatje waar dat pikkie in gaat dat is afgebriken ,het is een klein soort Zaanse klok met de slinger los hangend dus niet in de kast.

    zo iets heb ik nodig en levert dat aan mij??> jj de Haas gladiolenstraat 23 2071 NS Santpoort - noord, met veel dank natuurlijk en kosten worden vergoed.het slingertje wat ik nodig heb met dat sleufje is van koper .

  • Dolph Greve

    Hallo beste mensen.

    Na een hoop gedoe heb ik mijn Zaanse klok ook weer aan de praat gekregen. Dat is vooral

    een geduld tergend karweitje. Na het uurwerk verwijderd te hebben uit de kast heb ik de wijzerplaat gedemonteerd door 4 kleine spietjes te verwijderen. Daarna heb ik het uurwerk in

    de wasbenzine schoongespoeld en met een stug penseeltje het hardnekkige vuil verwijderd.

    Daarna de taatsen geolied met penduleolie en de delen die relatief zwaar belast worden ingevet met een vetsoort met een hoge viscositeit. Nog uren bezich geweest met de slinger omdat het voorgaande nog niet veel soelaas gaf. Na veel expirimenteren met de slinger, het anker, het slingergewicht en de stand van de klok loopt hij nu al een paar dagen.

    Toen de klok eenmaal liep ben ik pas gaan googelen en kwam ik deze site tegen. Misschien dat anderen nog wat hebben aan dit verhaal. Een ding; het komt vooral aan op geduld.

    M.vr.gr.,

    Dolph Greve

  • eduard slotboom

    Ik heb een zaanse stoeltjes klok van ongeveer 1950.

    Door een ongelukkige handeling zijn beide kettingen zonder gewichten

    helemaal naar boven opgetrokken. Hoe krijg ik ze weer naar beneden?

    Om bij het rader systeem te komen moet ik de wijzerplaat verwijderen

    en de uren-en minuten wijzer verwijderen?

    Enig advies wordt ten zeerste gewaardeerd.

  • Martin Meijer

    Hallo Eduard,

    Probeer van twee paperclips een haak te fabrieken en die aan de ketting hangen en daar het gewicht aan!

    Groeten Martin Meijer, uurwerkhersteller.

  • eduard slotboom

    Dat was uitstekend advies van Martin Meijer. Bedankt.

    Probleem opgelost.

  • aziz

    Beste Ton,

    Ik heb ook Warmink wand klok met slingers ,, opeens doet hij het niet ,, ik denk zelfde probleem als wendy ,, ik ben er echt kapot van ..,, zou je mij willen helpen?

    mvg,

    Aziz

  • Joost

    Goedendag, we hebben een wuba hangklok geërfd en nu kom ik erachter dat er 3 gewichten bij zitten met verschillende gewichten (kwa uiterlijk hetzelfde) nu vraag ik mij af waar deze gewichten horen want er zit natuurlijk geen gebruiksaanwijzing bij deze klok. Heb nu de zwaarste aan de middelste ketting hangen en de 2 lichtere links en rechts bevestigt. Is hier iemand die toevallig weet hoe ze wel bevestigt moeten worden? En er zit een schakelaartje op voor silence met 4 standen, hebben deze 4 standen allen een functie of is dit alleen maar aan en uit? Bedankt alvast, mvg joost

  • Michel

    Beste lezers,

    Hierbij deel ik mijn ervaring en troubleshoots met u.

    Een paar maanden geleden kocht ik voor 35 euro 2e hands een Warimink klok met druppelvormige gewichten. Hij was van buiten redelijk vies en had wat koperaanslag. Eigenlijk kocht ik hem voor de sier dus werking was van minder belang. Desnietaltemin vervoerde ik hem met de slinger en gewichten gedemonteerd, uit respect voor het fabrikaat.  

    Ik hing hem op mijn zolder en gaf de slinger een zwengel. Na enkele zwaaien hield hij er mee op en ik vermoedde dat de olie in het uurwerk wel vastgekoekt zou zijn. Ik trok de gewichten aan maar trok hen te ver omhoog. Hierdoor liep het anker vast tegen de gewichten en was slingeren niet meer mogelijk. Van de regen in de drup. 

    Gewichten gedemonteerd en aan de achterkant gekeken waar de kettingen aan hingen. Gelukkig kon ik mijn mijn vingers nèt bij de tandraderen waar zij over liepen en kon zo, stapsgewijs, met mijn ene hand de ketting van de tanden wippen, en met mijn andere hand de ketting verder omlaag trekken. Dit herhaalde ik voorzichtig voor beide kettingen tot de haakjes laag genoeg hingen om de gewichten vrij op te kunnen hangen.

    Het lopen wilde na enkele dagen herhaaldelijk aanslingeren nog steeds niet, verplaatsing van het anker hielp niet. Ik er een hard hoofd in maar stelde vanwege de financiën een klokkenmakersbezoek uit. Ik besloot stug vol te houden en iedere keer wanneer ik op zolder kwam om te lezen, de te totstilstand gekomen slinger aan te blijven zwaaien en de klok af en toe te laten slaan. 

    2-3 Warme zomermaanden later was ik blij verrast toen de klok na 2 dagen afwezigheid nog steeds tikte. De toegenomen warmte en het stug blijven aanslingeren, optrekken van de gewichten en af en toe laten slaan, hadden het verkoekte uurwerk dermate losser gemaakt dat hij nu zelfstandig doorliep. Ik heb eergisteren de klok op slag gebracht en op tijd gezet; hij loopt nog steeds bij. 

    Dus voor wie er het geduld voor heeft: probeer eerst eens wat ik deed alvorens je naar een klokkenmaker gaat.

  • Michel

    Toegevoegd aan mijn bovenstaande ervaring: 

    Ergens had ik gelezen dat het zwaardere gewicht links hoort te hangen. Ik heb beide gewichten gewogen en de iets zwaardere links gehangen. Tot nu toe loopt dat dus goed. 

    De slinger was bij aankoop een beetje verbogen dus die had ik allereerst recht gemaakt. Voor zover ik begrijp zit het niet willen lopen soms in de kleinste details…