Beste lezers,
Hierbij deel ik mijn ervaring en troubleshoots met u.
Een paar maanden geleden kocht ik voor 35 euro 2e hands een Warimink klok met druppelvormige gewichten. Hij was van buiten redelijk vies en had wat koperaanslag. Eigenlijk kocht ik hem voor de sier dus werking was van minder belang. Desnietaltemin vervoerde ik hem met de slinger en gewichten gedemonteerd, uit respect voor het fabrikaat.
Ik hing hem op mijn zolder en gaf de slinger een zwengel. Na enkele zwaaien hield hij er mee op en ik vermoedde dat de olie in het uurwerk wel vastgekoekt zou zijn. Ik trok de gewichten aan maar trok hen te ver omhoog. Hierdoor liep het anker vast tegen de gewichten en was slingeren niet meer mogelijk. Van de regen in de drup.
Gewichten gedemonteerd en aan de achterkant gekeken waar de kettingen aan hingen. Gelukkig kon ik mijn mijn vingers nèt bij de tandraderen waar zij over liepen en kon zo, stapsgewijs, met mijn ene hand de ketting van de tanden wippen, en met mijn andere hand de ketting verder omlaag trekken. Dit herhaalde ik voorzichtig voor beide kettingen tot de haakjes laag genoeg hingen om de gewichten vrij op te kunnen hangen.
Het lopen wilde na enkele dagen herhaaldelijk aanslingeren nog steeds niet, verplaatsing van het anker hielp niet. Ik er een hard hoofd in maar stelde vanwege de financiën een klokkenmakersbezoek uit. Ik besloot stug vol te houden en iedere keer wanneer ik op zolder kwam om te lezen, de te totstilstand gekomen slinger aan te blijven zwaaien en de klok af en toe te laten slaan.
2-3 Warme zomermaanden later was ik blij verrast toen de klok na 2 dagen afwezigheid nog steeds tikte. De toegenomen warmte en het stug blijven aanslingeren, optrekken van de gewichten en af en toe laten slaan, hadden het verkoekte uurwerk dermate losser gemaakt dat hij nu zelfstandig doorliep. Ik heb eergisteren de klok op slag gebracht en op tijd gezet; hij loopt nog steeds bij.
Dus voor wie er het geduld voor heeft: probeer eerst eens wat ik deed alvorens je naar een klokkenmaker gaat.