Ik krijg mijn oude Zaanse Warmink J W A klok niet aan de gang

  • Wendy

    Ik heb het onderdeeltje (de slingerveer) nu in mijn klok geplaatst zonder probleem maar ik krijg mijn klok helaas nog niet aan de gang…

    Ik trek de gewichten aan om het op te winden, maar als ze dan eenmaal helemaal boven aan zijn dan kan ik ik hem niet meer op winden. Dan moet ik prutsen en doen om de kettingen/ gewichten weer naar beneden te krijgen.. (is daar een andere manier voor?)

    Verder als ik de klok aanslinger stop hij er na een minuut of twee mee…

    De klok heeft het prima gedaan, maar hij hangt op een tochtige plaats en door dat deur in zomer openstaat is de klok er door de windvlagen mee gestopt. Hij heeft dus een paar maanden stil gestaan, maar ik zou m zo graag weer aan de gang krijgen

    Iemand een idee???

    Misschien kan iemand mij daar mee helpen??

    Alvast bedankt,

    Wendy

  • rudi

    Wendy

    onderstaande begrijp ik niet,als de gewichten opgetrokken zijn is de klok opgewonden,dan zou hij het moeten doen

    ik denk echter dat het uurwerk schoon gemaakt moet worden of een olie beurt moet hebben.

    het gebeurt wel vaker als een klok die altijd goed gelopen heeft,

    en vervolgens een paar maanden stil gestaan heeft niet meer loopt

    denk aan olie geven niet dat je alle soorten olie kan gebruiken,verkeerde olie kan meer schade veroorzaken dan je denkt

    en altijd zeer zuinig olie geven

    Ik trek de gewichten aan om het op te winden, maar als ze dan eenmaal helemaal boven aan zijn dan kan ik ik hem niet meer op winden. Dan moet ik prutsen en doen om de kettingen/ gewichten weer naar beneden te krijgen.. (is daar een andere manier voor?)

  • Wendy

    Hoi Rudi

    Bedankt voor uw snelle antwoord.

    Tja het klinkt inderdaad misschien wat verwarrend, maar de laatste keer had ik met pijn en moeite de gewichten weer naar beneden gekregen (de kettingen moeten dan los van het radartje om vervolgende de gewichten te kunnen laten zakken en dat is een echt een gedoe zeg…als dit makkelijker kan dan hoor ik het graag) daarna heb ik de gewichten aangetrokken tot boven aan (opgewonden dus) en toen heb ik de slinger een zetje gegeven maar na twee minuten ongeveer hield de slinger er weer mee op.

    Vorige keer hebben we al helemaal uitgezocht op welke hoogte het gewicht aan de slinger moest hangen zodat hij goed liep en ook heb ik op de muur streepjes gezet om aan te geven in welke positie de klok goed liep… maar met al deze dingen rekening houdend, doet de klok het nog altijd niet.

    Ik zal het met wat olie proberen zo als u adviseerd, welke olie is het geschiktst hier voor? Heeft u misschien nog andere tips?

    Bedankt,

    Wendy

  • rudi

    op welke hoogte het gewicht aan de slinger moest hangen zodat hij goed liep en ook heb ik op de muur streepjes gezet om aan te geven in welke positie de klok goed liep… maar met al deze dingen rekening houdend, doet de klok het nog altijd niet.

    Wendy

    ik denk dat je het niet helemaal begrijpt het gewicht moet NIET aan de slinger hangen maar aan de KETTING.

    als de gewichten aan de ketting hangen dan optrekken , dan de slinger een zetje geven. omdat er geen veren in de klok zitten werkt het gewicht als het ware als veer

    als hij dan niet doorloopt dan doen wat ik eerder geschreven heb

  • rudi

    Wendy

    er zijn vele soorten klok olie en iedere uurwerkmaker zal zijn favoriete merk hebben ik gebruik klok olie nr5

    te bestellen bij hobby klok in heemstede

  • rudi

    Wendy

    bedoel jij met gewicht aan de slinger dat paardje ol lensje wat er onder aan de slinger zit?

    zoja dat is voor het afregelen omhoog is sneller lopen omlaag is langzamer

    rudi

  • Marino

    Sorry , maar je maakt van je klokje en uitleg een ware hekseketel hoor !

    Als ik het goed begrijp hangen uw twee gewichten wel aan de twee buitenste kettingen !

    Als zij eenmaal bovengetrokken zijn dan IS uw klok opgewonden !

    Dan even uw slinger aantikken en… luisteren naar de tik , deze moet echt gelijklopend zijn hoor , dit wil zeggen dat de pauses tussen tik en tak perfekt gelijk moeten zijn !

    Je kunt dit het best verhelpen door je klokje wat naar links of rechts te verplaatsen(schuinhangen) of het slinger armpje iets te verplaatsen (dit is het armpje dat van het Anker vertrekt en uitkomt op een gebogen vorkje waar uw slinger doorkomt)

    De plaats waar de klok hangt is ook van belang , want tocht en slingerklokken gaan NIET tesamen .

    Als de klok lang stilgestaan heeft en werkelijk niets meer doet dan neemt u het best het binnewerk eruit en als je over geen ultrasoon toestel beschikt overspuit je het ganse boeltje met WD40 “Kruipolie”

    Dan het ganse boeltje na een half uurtje uitblazen met de kompressor ( hou daarbij wel de windvaantje tegen met uw vinger ) en daarna SPAARZAAM olie geven , ik gebruik daarvoor klokolie Koch Nr4.

    Ik werk als klokkenmaker bij de Krinloopwinkel en weet heus wel mee te praten over oude klokken die jaren ergens op een hooizolder of iets dergelijks gelegen hebben.

    Veel succes Marino

    >

    > Wendy

    > er zijn vele soorten klok olie en iedere uurwerkmaker zal

    > zijn favoriete merk hebben ik gebruik klok olie nr5

    > te bestellen bij hobby klok in heemstede

  • hertong

    Hoi Wendy,

    begin niet aan deze goed bedoelde onzin.

    wat jij / de klok nodig hebben is een gediplomeerde klokkenmaker

    deze klokkenmaker kan je klok weer goed krijgen en ga niet zelf prutsen met middeltjes voor dat je het weet heb je schade in het uurwerk en is de reparatie extra duur

    google even of er een klokkenmaker bij jou in de buurt is en ga daar heen of laat

    langs komen

    groet andre

  • Ton Dol

    Wendy,

    Als niets helpt van wat je aangeboden krijgt als goedbedoelde raad, zou het nog best kunnen dat er verbust moet worden.

    Dat kun je niet zelf, want daar heb je de spullen niet voor. Woon je in het westen (Hoofddorp) dat wil ik wel even repareren.

    Gr

    Ton

  • Marino

    PS. Ik ben wel klokkenmaker van beroep en wat voor zin heeft dit forum als wij direkt holderdebolder naar de Klokkenmaker koersen ?

    Dit forum blijft in leven dankzij de echte liefhebbers van klokken , die het ook aandurven om zelf aan hun klokje te gaan sleutelen en daarbij bewust het risico willen nemen dat er iets misgaat , maar als het dan toch lukt is de voldoening die je daarbij krijgt met niets te vergelijken , en dan nog dit…ook wij als beroeps hebben ooit in deze schoenen gestaan !!!

    De groetjes Marino

    >

    >