friese staartklok

• john

Hallo

Ik heb nog een vraag , mijn friese staartklok heeft een groot gewicht en twee kleine voor de wekker , en een datum aanwijzing .

hij loopt goed en op tijd

maar het slagwerk is niet oke , ik weet niet of dit ook onder van slag valt ik vind het maar vreemt .

hij slaat bij 11.00 uur 13x

11.30 uur 1x

12.00 uur 1x

12.30 uur 3x

01.00 uur 4x

01.30 uur 5x

weet iemand wat er mis mee is en wat ik er aan kan doen , en is er iemand bij mij in de buurt die er naar kan kijken .

ik woon in appeltern

groet john

• martin

Hallo John,

Zo te zien is de klok behoorlijk van slag. Ik zal proberen je te helpen. Uit de klok komen zes stukken ketting. De twee voorste zijn voor het wekkerwerk, de twee middelste voor het gaandwerk en de twee achterste voor het slagwerk. Je laat de klok slaan en telt het aantal uren dat de klok slaat (hele aantal), daarna trek je de ketting links achter op zodat er geen kracht op het slagwerk staat. Als je dan de wijzers op dat hele uur zet + 10 minuten (dus b.v. tien min. over twee) dan laat je de ketting voorzichtig los zodat er weer kracht op het slagwerk komt. Nu ga je per 1/2 uur de klok op tijd zetten, en als het goed is dan is de klok op slag. Ik ben bang dat het niet lukt want in jou slagwerkstaatje mist de twee uur slag. Kom je er niet uit dan kan je mij belllen tel. 0593-526660. Het is niet verstandig om er zelf aan te gaan steutelen want waarschijlijk is er iets mis met de sluitschijf die grote ronde schijf aan de achterkant van het uurwerk die de slagen telt. Sucses!

Groeten Martin Meijer.