Klok

• Jef

Wij hebben een tijdje geleden een erfstuk gekregen. Het heeft een tijdje geduurt vooraleer we beseften dat het binnen werk niet orgineel meer is. Er is ooit een andere klok ingezet, en deze staat niet evenwijdig met de kast. Gevolg we moeten de kast erg scheef hangen willen we dat ze goed werkt. Nu het radar werk, ziet er erg vuil uit, en ik beschik over een ultrasone bad. Mijn gedacht was de wijzerplaat er af te halen en het binnenwerk kompleet in het bad te steken. (Of zou ik dat net niet doen!??) Natuurlijk stel dat het binnenwerk gereinigd is, welke punten mag ik smeren en met welke olie!?? Bij wie of waar kan ik meer teweten komen over deze boeiende materie.

met vriendelijke groeten,

Jef.

(instrumentatie technieker)

• Ton Dol

Jef,

Het feit dat de kast scheef moet hangen bewijst dat hij wel loopt maar niet rechttikkend is. Verhelp dit als volgt.

Hang de kast recht. Houd 2 vingers op het anker (boven in het uurwerk) terwijl je met je andere hand de gaffel waar de slinger in zit vast. Beweeg nu het anker iets naar links of rechts. Druk met beleid. Als het zwaar gaat, het anker met 2 vingers vastpakken en verzetten anders kost het tappen Het vergt enige oefening, maar je zult er resultaat mee hebben.

Als het een uurwerk is met veertonnen, kun je niet het gehele uurwerk in een bad doen. De veertonnen moeten er dan uit en als regel moet het uurwerk dan uit elkaar. Dat is trouwens toch beter omdat je dan veel beter kunt schoonmaken en. eventueel tapgaten kunt verbussen en de tappen kunt polijsten met een bruneervijl.

Smeren doe je met klokkenolie (klok 5). Niet gieten, maar een klein drupje in het tapgat, maar pas als de klok weer in elkaar zit.

Woon je in omgeving Hoofddorp wil ik wel voor je kijken.

Laat even weten welk resltaat je hebt genoten.

Gr

Ton