Kollompendule

• els

Hallo.

Ik heb een Kollompendule die niet meer loopt.

Wat er mee is weet ik niet,hij heeft altijd gelopen maar ik heb de slinger er af gehaald om hem schoon te maken en hij bleef gewoon doorlopen,tot op een gegeven moment is hij gaan stilstaan.

Als ik hem nou wil opdraaien draait hij wel maar het is net of dat de veer niet aantrekt,nou wou ik kijken of dat iemand op het forum misschien een oplossing weet of dat er misschien een hobby klokkenmaker is in de buurt van Nijmegen is die hem wil nakijken.

• martin

Hallo Els,

Zit de slingerstaaf wel inde gaffel (vorkje) van het uurwerk? In de slingerlens zitten bij een kolompendeule zitten meestal kleine kogeltjes, als je slinger eraf hebt gehaald dan zitten ze misschien aan èèn kant. Slinger er even uithalen en ze even in het midden schudden. Het kan ook zijn dat de klok een keer schoongemaakt moet worden! Ik wil dat wel voor je doen alleen ik woon in Beilen, dat schiet niet op voor jou. Sucses.

Groeten Martin Meijer.

• els

Hallo Martin.

Bedankt voor je reaktie,ik heb het vermoeden dat de veer om hem op te winden niet meer goed is .

Als ik hem opdraai dan voelt het aan of dat hij helemaal is afgelopen,maar hoe vaak ik de sleutel ook omdraai hij gaat niet strakker wat normaal toch het geval moet zijn.Ik kan hem wel naar een klokkenmaker brengen,maar ik heb vorig jaar een pols horloge laten schoonmaken zonder vooraf een prijs opgave te vragen en moest toen €250,euro betalen, dus ik heb schrik om deze klok weg te brengen.

Met groet Els

• warrie bosscher

Els,

het ziet naar uit dat één van de veren is gebroken of uit de vbevestiging is geschoten. Dat is te repareren. Daarvoor moet het uurwerk uit elkaar.

Kom je in de buurt van Aalsmeer dan wil ik je helpen. Maar er is zeker eem hobbyklokkenmaker in de buurt van je woonplaats. Een oproep op MP?

Warrie

• Ducable

Waarschijnlijk is de eindhaak van je veer gebroken.hiervoor moet het uurwerk uitelkaar gehaald worden.het moment van breken is ook bepalend of er verdere schade is aan het uurwerk(denk aan beschadigde tanden cq kromme as)Ik kan je wel helpen met repareren(apeldoorn)maar helaas niet op hobby basis het is mijn vak nl.als een uurwerk vakkundig wordt gemaakt gaan daar heel wat uurtjes inzitten.Na rep 1 jaar gar en de zekerheid dat de klok minimaal 10 jaar probleemloos moet kunnen lopen.

• Anne

hoeveel uur moeten we aan denken?

• Rob

Hallo els,

dat is een leuke reparatie aan je klok. ik doe dat graag, veren herstellen en nieuwe tanden plaatsen. Ik heb dat al vaak gedaan, maar het blijft leuk om te doen. Ik zelf ben er wel een drie avonden mee bezig, maar dan maak ik hem ook utrasoon schoon.

Ik kan het wel begrijpen dat zo'n reparatie beroepsmatig aardig wat kan kosten. Helaas woon ik te verweg van je, Ik woon in Delft. Kijk ook eens op Markplaats voor je reparatie.

Groet,

Rob.