toelaatbare lagerspeling

• Anne

Even een vraag over lagerspeling. Dat kan ook nog wel een leuke discussie opleveren. :-)

Ik zie in mijn proefobject alle astappen van het gaande werk radiaal bewegen. Met name het secondenrad gaat minstens 3/10 van een milimeter heen en weer.

Wat is acceptabel? Is het uberhaupt van belang? Ik bedoel, volgens het boek moet de as aan de top tussen 10 en 15 mm speling hebben als de onderzijde in de platine is geplaatst. Daar lijkt het wel aan te voldoen.

• Ducable

Van belang is dat het tapgat rond is.Door de kracht die er in 1 richting wordt uitgeoefend slijt een tapgat ovaal uit.Bij een nieuw geplaatste lagerbus of nieuw geboord gat moet je idd het rad wat rechtopstaand in het tapgat rust rondom wat speling hebben.zou de theoretische waarden zo niet weten maar zelf is het ervaring en gevoel voor hoeveel dit is in de praktyk.Bij twijfel zet ik altijd een nieuwe lagerbus.

• martin

Van belang is natuurlijk ook dat de tapgaten recht t.o. elkaar staan. Bij al (verkeerd) verbustte is het oppassen geblazen.

Martin