Tips voor reparatie van antieke klokken

• perl

Tips voor reparatie van antieke klokken

http://nl.youtube.com/watch?v=fir2GNjGEyk

• willem de jong

het uurrad klemt niet op het centrum rad. de wijzerklemming heeft te veel ruimte. ik heb het probleem opgelost door een extra ringetje te leggen tussen de uurwijzer en het uurrad. ik krijg echter de indruk dat daardoor te veel weerstand ontstaat waardoor de amplitude vermindert en het anker rad niet goed doordraait hetgeen tot gevolg heeft dat de klok gaat staan. wat te doen?

• warrie bosscher

Willem,

over welk type uurwerk praat je?

Mvg,

Warrie

• André

Ik heb een hangklok met een slinger en 2 gewichten en heeft altijd goed gelopen , 20 jaar lang geen problemen , maar nu blijft hij om de 5 min stilstaan, wie weet wat ik hier aan kan doen?

mvg André

• ducable

Een uurrad klemt sowieso niet op het centrumrad.De wijzerklemming zit meestal op het centrumrad of onder het wisselrad of op de minuutpijp.Als deze te licht is zal het uurwerk in bijna alle gevallen gedemonteerd moeten worden.

• ducable

Andre,na 20 jaar zal het uurwerk een onderhoudsbeurt moeten hebben.En dan bedoel ik niet alleen schoonmaken maar ook de uitgesleten lagerbussen vernieuwen.Ga ermee naar een uurwerkmaker die kan dit voor je doen.Kost een paar cent maar dan heb je ook wat.:D

• g.v.emmikhoven

Heb een luikse klok (meidenklok) aandrijving met ketting en gewicht.

ketting met gewicht zakt onverwachts een stuk naar beneden.

Wat is de oorzaak hiervan.

• martin

Hallo v. Emmikhoven,

Waarschijnlijk is een van de twee of beide sporen uitgesleten, het kan ook zijn dat de ketting “uitgerekt” is. U moet dit even aan een vakman laten zien. Het is voor mij niet te zien wat er eigenlijk aan mankeert met dit medium.

Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.

• Puck Oosterom

Allen goede avond,

In een grijs verleden had ik er lol in antieke klokken te repareren.

Ben daar niet goed in en ook niet duskundig maar toch.

Heb uit dat verleden nog zo'n 10 oude klokken hangen/liggen waarvan het er maar 1 echt doet.

O.a.

- een appeltjes klok

- 2 paardjesklokken

- 2 verschillende vrijswingers

- een Weense regelateur met 2 gewichten.

- een grote staande klok

- een pendule ( die loopt maar slaat niet)

Dus jullie zien genoeg hobby werk aan de winkel.

Nu had je vroeger in Duitsland waar ik toen woonde een Versandhause waar je alle onderdelen kon bestellen.

Weet iemand nu ergens ook zo'n adres.

Op dit moment heb ik om te beginnen een aantal verschillende ijzeren plaatjes nodig waar de slinger aan hangt.

Ik weet er op dit moment geen andere naam voor.

Ik zie jullie reactie met belangstelling tegemoed

Met vriendelijke groet.

Puck Oosterom

• rudi2

waarschijnlijk bedoel je slingerveertjes

te koop bij hobbyklok

http://www.hobbyklok.nl/

succes