Snelle Fries

  • warrie bosscher

    Ik heb van een Friese staartklok de slagwerkzijde gerepareerd.

    Aan de gangzijde alleen het wisselrad iets strakker gezet omdat de minutenwijzer veel te licht ging. Dreigde terug te vallen.En heb het anker gepolijst, want deze had twee lelijke slijtageplekken.

    Nou loopt het uurwerk te snel. De lens hangt helemaal onderin. Kan de slinger niet langer maken. Wint toch nog 3 minuten per 24 uur.

    Wie weet de oorzaak van dit verschijnsel?

    Warrie

  • warrie bosscher

    Vanmorgen me toch maar weer verdiept in het probleem.

    De lens bestaat uit een gepolijste messing plaat met daarachter een loden plaat voor het gewicht. Enkele dagen geleden kon ik de lens niet verschuiven doordat de loden plaat geoxideerd was. Na demontage en schoonmaken is per ongeluk de loden plaat verkeer om gemonteerd. Daardoor ligt het zwaartepunt te hoog en gaat het uurwerk sneller lopen.

    Nu heb ik de loden plak zo gemonteerd dat deze in zijn laagste stand zit. Gedurende de afgelopen 3 uur loopt het uurwerk zelf enkele seconden per uur achter. Nu kan ik weer bijregelen.

  • warrie bosscher

    Wil toch nog even terukomen op de te snelle Friese staartklok.

    Na reparatie aan de slagwerkzijde van het uurwerk blijkt de klok toch nog te snel te lopen.

    Ik heb alleen het anker gepolijst met een zeer fijn schuurlatje vanwege slijtageplekken. Zie ander bericht. Er is amper materiaal afgenomen.

    Verder is er aan de gangzijde niets veranderd.

    Nu blijkt het uurwerk toch nog te snel te lopen en is niet meer af te regelen. De stelmoer zit helemaal onderin. Het is net of niet elke tand van het ankerrad meer wordt opgevangen. Het anker kan niet dieper worden geplaatst.

    Hoe zouden de (professionele) klokkenmakers dit verschijnsel aanpakken.

    Bij voorbaat dank voor adviezen.

    Mvg,

    warrie

  • martin

    Hallo Warrie,

    Het is natuurlijk makkelijk te zien of iedere tand van het ankerrad wel het anker raakt. Is dit niet het geval dan is of zijn er mischien een of een paar tanden te kort. Als de as van het ankerrad krom is dan kan er hetzelfde gebeuren. Hoe groot is de uitslag van de slinger zo te zien aan je beschrijving is die niet zo groot.

    Als dat het geval is dan zou ik op een of beide akerbekken een dun plaatje solderen. De uitslag wordt groter dus dan gaat de klok achter lopen. Warrie, volgens mij heb je mijn telnr. maak daar anders gebruik van.

    Groeten Martin Meijer.

  • warrie bosscher

    Martin,

    bedankt voor de reactie.

    Inderdaad heb ik je tel. nummer. Ik zal daar zeker gebruik van maken.

    Ik lees vaak de site van het NAWCC, waar ook wordt gesproken ovber het solderen van een laagje staal, bijv, van een scheermesje.

    De slinger heeft trouwens een behoorlijke uitslag. Misschien niet genoeg. Ik begrijp dat de klok daardoor te snel kan lopen.

    Ik haal de klok volgende week terug en loop allegenoemde onderdelen na: ankerrad, ankerbekken etc..

    Misschien kan ik het anker lager zetten door de ankerkloof en ankerlager ietsje af te vijlen. Zal ook de uitslag van de slinger precies markeren zodat ik het effect kan waarnemen.

    Ik houd je / jullie op de hoogte.

    Mvg,

    Warrie

  • Ducable

    Je hebt waarschijnlijk te veel van de bekken afgehaald,je kunt dit verhelpen door er idd plaatjes op te solderen,gebruik daar bv een oude wekkerveer veer,scheermesjes hebben de buiging niet en een veer wel.

  • warrie bosscher

    Ik denk daar zelf ook aan. De afname is echter zo weinig geweest dat ik me het nauwelijks kan voorstellen.

    Kortgeleden ging mijn eigen Friese staartklok slecht lopen. Bij controle van het ankerbekken zag ik dat het anker was opgebouwd uit twee lagen plaatstaal die op elkaar waren gesoldeerd. De soldeer stulpte naar buiten en vormde een ruw oppervlakte. Veel te zacht natuurlijk. Die heb ik zelf met een zoet vijltje gemodelleerd en daarna gepolijst. Het uurwerk loopt sindsdien weer perfect en op tijd.

    Die andere Fries heeft massieve ankerbekken. Ik heb alleen de slijtageplekken weg gehaald. Maar, als ik de klok terug heb, ga ik aan de slag.

    Bedankt voor het idee van de wekkerveer. Ik zal eens kijken of ik nog dunne veertjes heb.

  • warrie bosscher

    Daar ben ik weer.

    Na controle van de eerder genoemde onderdelen bleek dat de ankerbekkens niet in orde waren. De hoeken waren afgeschuind. Dat in combinatie met grote axiale speling op anker en as van het ankerrad. Daardoor konden ankerbekken en ankerrad zoveel t.o.v. elkaar verschuiven dat goede opvanging en ontsnapping niet mogelijk was. Dit is de eerste keer aan mijn aandacht ontsnapt. Ik had me teveel gericht op het slagwerk, want daar lag de klacht.

    Ik heb nu twee stukje veerstal met een dikte van 0,35 mm op de bekkens gesoldeerd, in model geslepen met de dremel en gepolijst. Ik heb het veerstaal zo breed gehouden dat de tanden van het ankerrad nooit naast de ankerbekken kunnen vallen. De axiale speling heb ik zo gelaten.

    Kortom, de klok loopt weer fantastisch. En…. nu kan ik de klok ook weer inregelen.

    Met dank aan Martin en Ducable voor de adviezen.

    P.S. Gelezen in de Rikketik: in plaats van verenstaal schijnen afbreekmesjes ook zeer geschikt te zijn om een ankerbekken te repareren. De mesjes zijn hard en glad.