Plaatsen veer in -trommel

  • Bob

    Beste lezer,

    Al ben ik van huis uit instrumentmaker, ik zit toch met een technisch probleem betreffende het terug plaatsen ven een opwindveer in de veertrommel.

    De veer is door mij verwijderd omdat de opwindas de veer niet meer mee nam. Nu de as weer goed in de veer zit en het palletje in de as in de uitsparing van de veer valt, wil ik het weer in de trommel plaatsen.

    Hoe kan ik dat op een goede en ook veilige wijze het beste voor elkaar krijgen?

    Ben natuurlijk al aan de gang geweest, maar heb het idee dat ik daar een “handigheidje”bij nodig i.d.v.v. een ijzerdraadje of zo.

    Trommel diameter inw. 48mm

    Veerbreedte 17mm

    Graag uw advies.

  • Ton

    Bob,

    De veer in een ton plaatsen kan op twee manieren.

    Of met een veeropwinder die in de bankschroef gaplaatst word, de veer opdraaien en dan een draad erom.(Ik gebruik dan een paperclip van 46 mm lengte).

    De draad zo hoog mogelijk op de veer zetten en het geheel in de ton laten zakken. De truc is dan dat je het draad eraf krijgt en dan zal de veer in de ton schieten. Let daarbij op dat het gat zo dicht mogelijk bij de haak van de ton zit. Later bij het opdraaien zal veer in de haak grijpen.

    Let goed op wat je doet. Zo'n veer is een ongeleidt projectiel als het verkeerd gaat, want de spanning op de opgewonden veer moet je niet onderschatten.

    De tweede wat minder agressieve mogelijkheid is het handmatig in de ton draaien. Datgaat wat moeilijker omdat je het gat door de stijfheid van de veer moeilijk achter de haak krijgt.

    Heb je dat voor elkaar en is er een rondje gedaan volgt de rest. Let hierbij wel op dat je de uitsparing aan de bovenkant van de veerton niet beschadigd, want dan past het dekseltje niet meer goed. Laat de veer dus zo weinig mogelijk langs de rand van de veerton schuren.

    In beide gevallen, handschoenen dragen om te voorkomen dat je je hand opensnijdt.

    Pas als de veer in de veerton zit de tonarbre (as) plaatsen.