info gevraagd

  • warrie bosscher

    Ik heb een Japy Freres uurwerk gereinigd en gebust. Na montage blijkt de nok die de hamer bedient, gelicht wordt als het slagwerk in rust is.

    Bij de meeste uurwerken kun je het sterwiel zodanig verdraaien dat de nok vrij ligt.

    Hoe krijg ik dat bij dit uurwerk voor elkaar. Ik durf niet te veel kracht uit te oefenen, want de tappen zijn erg dun.

    Tijdens montage alle wielen in de juiste stand zetten, valt ook niet mee.

    Mvg,

    Warrie

  • Ton

    Warrie,

    Een tijdje gelede heb ik zo'n uurwerk gerepareerd.

    Had het zelfde probleem, Het komt omdat het niertje of hartje dat gemonteerd zit op het hartrad een vierkant is. Daar ben je afhankelijk van. Het niertje bepaalt de plaats en dan moet het voorslagrad daarop afgesteld worden. Het tweede probleem wat ik ook had dat was de sluitschijf die ook al gemonteerd was op een vierkant. Maar misschien heeft jou klok een staffelrad, dat maakt het eenvoudiger.

    Dus: Eerst de rust van het niertje bepalen, dan het pennetje van het voorslagrad en dan eventueel de sluitschijf.

    Gr

    T

  • warrie bosscher

    Bedankt voor de info!

    Heb gelukkig het probleem kunnen oplossen.

    Het sterrad dat de nok voor de hamer bedient, zit in de achterste platine in een geschroefde verbinding. Door deze los te halen, kan de hele as iets worden gelicht en radiaal iets worden gedraaid. Na twee keer stond het wiel in de juiste stand. Freres had daar toch over nagedacht.

    Warrie